Som leder er det dig, der skal styre lønsamtalen  - og din forberedelse er afgørende for, at samtalen bliver konstruktiv.

Foto: Getty Images
12.06.19 DIB Nyheder

Sådan bliver du klar til lønsamtalerne

Lønsamtaler kan være udfordrende. Ikke mindst for yngre og mindre erfarne ledere, der kan være nervøse for at få en dårlig relation til medarbejderen, hvis lønforventningerne ikke kan indfries. God forberedelse og struktur på samtalen kan skabe ro.

- Lønsamtaler er typisk noget, der kan give en del nervøsitet – både hos medarbejderen og lederen. For lederen gælder det ikke mindst, hvis han eller hun ikke har den store erfaring at trække på. Det skyldes selvfølgelig, at der er en indbygget interessekonflikt i situationen. Men god forberedelse og struktur på samtalen kan gøre opgaven langt lettere at gå til, siger Jens Halmø, som er chefkonsulent i Dansk Industri og bl.a. rådgiver om den gode lønsamtale.

En lønsamtale består af tre faser, som er gode at kende, hvis samtalen skal skabe værdi for både medarbejder og virksomhed og ikke afstedkomme konflikter:

  • Forberedelse – afsæt tid før samtalen til at vurdere din medarbejder. Det er her, du får argumenterne på plads. Tjek lønstatistikker og muligheden for at honorere med andet end løn. Det kan eksempelvis være andre personalegoder.

  • Gennemførelse af samtalen – fremlæg dine argumenter tydeligt og præcist, og kom med konkrete eksempler fra hverdagen. Sørg for at give din medarbejder en fair behandling. Lyt og afvent medarbejderens reaktion. En lønsamtale varer kun 10 minutter, så vær sikker på, at budskabet er forstået, når samtalen er slut.

  • Opfølgning – følg op på de emner, der blev diskuteret til lønsamtalen. Hold, hvad du lover, og overhold aftalen så hurtigt som muligt efter samtalen.

Læs også: Samme lønudvikling i udlandet som i Danmark inden for fremstilling

Det er vigtigt, at du på forhånd tænker over, hvordan du giver og modtager kritik. Vær bl.a. opmærksom på dit kropssprog og husk at se medarbejderen ind i øjnene. Jens Halmø, Chefkonsulent

Tag ansvar for det, du siger

En ting er at have styr på argumentation og statistikker, men det er lige så vigtigt, at argumenterne bliver leveret på en god og konstruktiv måde. Ikke mindst, hvis medarbejderen kan opleve argumentationen som kritik.

- Derfor er det vigtigt, at du på forhånd tænker over, hvordan du giver og modtager kritik. Vær bl.a. opmærksom på dit kropssprog og husk at se medarbejderen ind i øjnene. Og selv om der typisk er tale om en kort samtale, så lad være med at forhaste dig. Lyt aktivt til din medarbejder, siger Jens Halmø.

Endelig er det helt afgørende for både samtalen, og hvordan du opfattes som leder, at du ikke lægger ansvaret over på ledelsen, påpeger han.

- Du skal selv stå ind for det, du siger under lønsamtalen, og det gør du bedst ved at have de rigtige argumenter og eksempler klar. På den måde bliver medarbejderen også klogere på, hvad der skal til for at få lidt mere i lønningsposen i næste omgang, slutter Jens Halmø.

Læs mere om, hvordan du forbereder lønforhandlingerne – eller kontakt Jens Halmø for yderligere råd og vejledning.

Lotte Malene Ruby
Skrevet af:

Lotte Malene Ruby

Jens Halmø

Jens Halmø

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3882
  • Mobil +45 4196 3024
  • E-mail jeha@di.dk

Relateret indhold