"Vores hypotese er, at Danmark kun har kunnet skabe så mange digitale succeser, fordi vi har en høj grad af tillid. Så den sammenhæng vil vi gerne undersøge nærmere," siger Mikael Skov Mikkelsen, som er partner i Deloitte.

Foto: Getty
24.05.19 DI Business Nyheder

Tillid er passwordet til Danmarks digitale fremtid

Et fælles projekt fra Deloitte og Dansk Industri skal styrke Danmarks position som digitalt foregangsland.

Ude i verden er Danmark kendt som en digital frontløber, og det giver danske offentlige institutioner og virksomheder et unikt afsæt til at udvikle, benytte og eksportere nye, digitale løsninger. Men hvad er egentlig baggrunden for Danmarks digitale førerposition? Og hvad skal vi kæmpe for at bevare på fremtidens danske digitale vækstrejse?

Det er de store spørgsmål, som revisions- og rådgivningsvirksomheden Deloitte og Dansk Industri (DI) har undersøgt over foråret 2019, og nu er gået sammen om at besvare gennem projektet Small Great Digital Nation. Initiativet skal bl.a. munde ud i forskningsbaserede analyser om Danmarks digitale DNA, inddragelse af alle sektorer i offentlig debat om fremtidens samfund med ansvarlig teknologi og en række digitale innovationsforløb og konkrete værktøjer til gavn for borgere, offentlige myndigheder og særligt de mange små og mellemstore virksomheder, som gerne skal med i digitaliseringens næste faser.

- Vi ved allerede, at digitalisering skaber vækst. Vi ved også, at en høj grad af tillid i samfundet giver velstand og vækst. Til gengæld ved vi ikke ret meget om, hvordan tillid og teknologi spiller sammen. Vores hypotese er, at Danmark kun har kunnet skabe så mange digitale succeser, fordi vi har en høj grad af tillid. Så den sammenhæng vil vi gerne undersøge nærmere, fortæller Mikael Skov Mikkelsen, som er partner i Deloitte.

Målet med Small Great Digital Nation er derfor, at få et bredt udsnit af den danske befolkning i tale, herunder dansk erhvervsliv, den offentlige sektor, uddannelsesorganisationer, innovationsmiljøer, politikere og borgere, for at indsamle deres bud på, hvordan fremtidens digitale samfund skal se ud – og hvilke faldgruber, det gælder om at undgå. Sideløbende arbejder en forskergruppe på at analysere de samme problemstillinger og hvad Danmarks særlige digitale DNA bygger på.

Læs også: MADE bag milliongevinster for Produktionsdanmark

Danmark er blandt verdens mest digitaliserede lande, og udviklingen er gået stærkt.

Sofie Buch
Vi skal finde den balance, der gør, at vi alle kan have tillid til løsningerne og fortsat kan møde et menneske i de situationer, som kræver det. Lars Frelle-Petersen, Direktør

Opskriften på digital succes skal findes

- Man kan sige, at vi leder efter den opskrift, der ligger bag Danmarks digitale succes. Hvis vi kortlægger, hvad det er for et samspil af omstændigheder, der har gjort Danmarks digitale omstilling mulig, så kan vi også sørge for, at digitaliseringens næste faser kommer til at tage afsæt i den viden, siger Mikael Skov Mikkelsen.

Danmarks digitalisering har for en stor del udspring i den offentlige sektor, hvor digitale løsninger som NemID og e-Boks fundamentalt har ændret, hvordan borgeren og de offentlige myndigheder møder hinanden. De store virksomheder er også godt med, men i mange små og mellemstore virksomheder er der fortsat et stort uudnyttet potentiale.

- Virksomhederne er meget optaget af det her, og de ved, at de skal i gang. Det kan f.eks. dreje sig om at få digitaliseret ordreafgivning og fakturering, så de letter kommunikationen med kunderne, eller om at sikre virksomheden bedre mod cyberangreb. Alligevel er de ofte usikre på, hvordan de tager næste skridt. Derfor er det helt afgørende, at vi har så meget viden som muligt om, hvad der gør en digital løsning til en succes – og det er en af de ting, som Small Great Digital Nation søger at besvare, siger Lars Frelle-Petersen, digital direktør i DI.

Læs også:  Direktøren udfordrer Christiansborg: Styrk e-handlen

Vi kan lære meget ved at lytte til brugerne

I løbet af foråret har Small Great Digital Nation været rundt i landet og samle input fra både skolebørn, offentligt ansatte, borgere og politikere. Og i de kommende uger er det virksomhedernes spørgsmål og erfaringer, der er i centrum. Det er nemlig først og fremmest brugerne af de digitale løsninger, der kan fortælle, hvad der virker, og hvor filmen knækker.

- Efter valget, når vi har en ny regering på plads, kommer vi gerne med input til, hvordan vi kommer videre med de næste trin i digitaliseringen. Vi skal udnytte teknologien, så det bliver endnu nemmere at være både virksomhed og borger. Samtidig skal vi finde den balance, der gør, at vi alle kan have tillid til løsningerne og fortsat kan møde et menneske i de situationer, som kræver det, slutter Lars Frelle-Petersen,

Det er ambitionen, at samarbejdet mellem DI og Deloitte om Small Great Digital Nation skal fortsætte frem til udgangen af 2020, med præsentation af konklusioner og anbefalinger undervejs.

Læs også: Rogaczewski: Vi skal vinde den digitale kamp i Europa

Fakta

Workshop i Holstebro

Vil du give dit input til den digitale udvikling? Så kom til workshop med Small Great Digital Nation i Holstebro d. 11. juni.

Workshoppen er for alle virksomheder, der ønsker at deltage i debatten om den teknologiske udvikling.

Læs mere her 

Christian Hannibal

Digitaliseringspolitisk chef

  • Direkte +45 3377 3349
  • Mobil +45 2064 4872
  • E-mail chhn@di.dk
Relateret