Fra taget på den nye produktionshal er der udsigt til AB Jensens Maskinfabriks to lagerbygninger. Hallen står færdig efter sommerferien, hvor produktionen kan øges.

Foto: Niels Hougaard
17.06.19 DI Business Nyheder

Direktør i tredje generation sætter udviklingen i første række

André Brandi Jensen har som tredje generation overtaget pladevirksomheden AB Jensen Maskinfabrik i Vojens. Ifølge den nye direktør er det afgørende, at en virksomheds ledelse tør kaste sig ud i projekter.

Adm. direktør André B. Jensen kigger fra taget af virksomhedens nye produktionshal ned på AB Jensen Maskinfabrik.

Her kappes virksomhedens 35 med­arbejdere om pladsen mellem vand- og laserskærere, svejseudstyr og et hav af metalplader i alle former og størrelser. På toppen af den nye produktionshal er larmen fra skæring i metal aftaget.

Her forklarer André B. Jensen, hvorfor fokus på virksomhedens udvikling er altafgørende.

– Målet er at løfte virksomheden. Enten udvikler vi, ellers så afvikler vi. Udviklingen går så stærkt. Hvis man ikke følger med, risikerer man, at pladsen bliver taget af nogle andre, siger André B. Jensen.

Når den nye hal står klar efter sommerferien, er målet klart. Produktionen skal strømlines, og kapaciteten øges.

Det er for dyrt at have for lidt plads, mener André B. Jensen. Og når man vil optimere virksomheden, møder man hele tiden flaskehalse.

- Vi har gjort mange ting for at udnytte vores eksisterende kvadratmeter. Nu er vi nået et punkt, hvor der skal tages et større skridt i form af en udvidelse, siger den 31-­årige adm. direktør.

Det nytter ikke noget at købe de nyeste maskiner, hvis ikke vi har rammerne til at understøtte deres potentiale. Dem får vi med den nye hal. André B. Jensen, adm. direktør, AB Jensen Maskinfabrik

Ideen til den nye produktionshal opstod for cirka fem år siden i samarbejde med Arne Brandi Jensen. Han var på det tidspunkt adm. direktør i virksomheden.

Nu har André B. Jensen overtaget driften efter sin far og har strømlinet virksomheden bid for bid for at imødekomme kundernes stigende ønsker og behov.

– Hvis vi før havde fem dage til at producere noget, har vi i dag måske kun tre eller fire dage. Vi er nødt til at optimere alle steder, hvis virksomheden skal være konkurrencedygtig, siger direktøren.

Læs også: Fra fejedreng til firmaejer

I Danmark for dialogen

AB Jensen Maskinfabrik har cirka 350 kunder inden for blandt andet fødevare- og forsvarsindustrien. Kunderne opnår ifølge André B. Jensen den bedste kvalitet og service i dialog og samarbejde med deres leverandør.

- Det samarbejde trives bare bedst, når vi har en tæt relation til kunden, siger han.

Derfor holder virksomheden produktionen i Danmark.

André B. Jensen mener nemlig ikke, at man skal underkende betydningen af den direkte dialog med producenten. Og den er sværere at få, hvis man producerer i andre lande.

- Det er jo ikke nødvendigvis alt, der kan betale sig at producere i Danmark. Men i takt med automatiseringen udlignes nogle af fordelene ved at have billig arbejdskraft i lande med lavere løn, siger han.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DI Business her.

Ingen fejl - ingen erfaring

Ifølge direktøren har udviklingen fart på, fordi virksomheden ikke er bange for at springe ud i projekter, selvom der ingen garanti er for succes.

- Vi har selv lavet projekter, som har kostet os rigtig mange penge, og som ikke er lykkedes. Selvfølgelig skal vi ikke lavet noget, vi kan miste livet på, men vi er nødt til at tage nogle chancer, siger André B. Jensen.

I samarbejde med foreningen MADE og Teknologisk Institut har AB Jensen Maskinfabrik blandt andet deltaget i et projekt om 3D-print i metal for at finde ud af, om teknologien kunne bruges i produktionen.

Det viste sig, at det ikke kunne betale sig for virksomheden at 3D-printe i metal. Men alligevel ville André B. Jensen ikke have været foruden projektet.

- Hvis ikke vi havde været med, ville vi ikke ane, hvor langt teknologien var nået. Vi var gået glip af en masse erfaring omkring potentialet, siger han og tilføjer:

- Nu ved vi, hvad teknologien kan og skal kunne, før det giver mening for os at 3D-printe. Det er jo en værdifuld viden, siger han.

Andre investeringer har vist sig mere succesfulde for maskinfabrikken.

- Vi var blandt de hurtigste ude med både laser- og vandskæring. Det investerede vi i allerede i 90'erne og bruger stadig teknologien hver dag, siger André B. Jensen.

På vej ned fra taget på den nye produktionshal gør André B. Jensen det tydeligt, at han tænker langsigtet og har udvikling som altoverskyggende mål.

- Hallen er bygget på en måde, så man kan slå bagvæggen ned og udvide den yderligere. Derved sikrer vi os selv, hvis yderligere kapacitet bliver nødvendig, siger han.

Læs også: MADE bag milliongevinster for Produktionsdanmark

Fakta

AB Jensen Maskinfabrik A/S

1. generation: Anton Brandi Jensen grundlagde virksomheden i 1957 med produktion af landbrugsmaskiner.

2. generation: Arne Brandi Jensen, var adm. direktør fra 1988 – 2017.

3. generation: André B. Jensen har været direktør siden efteråret 2016.

Beskæftiger 35 medarbejdere på virksomheden i Vojens, Sønderjylland.

Leverer plader til ca. 350 kunder inden for blandt andet fødevarebranchen og forsvaret.

Gode råd

Fire råd fra direktøren

- Brug tid på det, du er god til som leder. Undgå at blive en flaskehals i virksomheden.

- Det er vigtigt at planlægge grundigt, men man kan heller ikke altid vente på, at et projekt er 100 procent planlagt. Går det skævt, er man blevet det klogere til næste gang.

- Bliv endnu bedre til de ting, virksomheden i forvejen er god til – fokusér på de positive ting.

- Lad medarbejderne få indflydelse på deres arbejde. De har ofte dyrebar viden om især udvikling af virksomheden.

Dorte Gram Nybroe

Chef for SMV & Iværksætteri

  • Direkte +45 3377 3769
  • Mobil +45 2968 5962
  • E-mail dgny@di.dk
Relateret