Carlsberg Danmarks adm. direktør, Søren Brinck, oplever, at kunderne har taget godt imod bryggeriets grønne tiltag, deriblandt den såkaldte Snap Pack.

Foto: Carlsberg
07.06.19 DIB Nyheder

Carlsberg genbruger plastfustager til grønne borde

Carlsbergs succes med at erstatte plastik med lim til bryggeriets ”sixpack” følges blandt andet op af genbrug af fadølsfustager og ølglas, fortæller Søren Brinck, adm. direktør for Carlsberg Danmark.

Carlsberg har brugt mange kræfter på at fortælle om bryggerikoncernens nye, plastbesparende sixpack. I realiteten er den såkaldte Snap Pack mere end en enkeltstående idé, for reelt er den blot den mest tydelige af en serie grønne satsninger, som den danske koncern har iværksat.

De grønne tiltag tager udgangspunkt i Carlsberg-koncernens globale mål om nul CO2-udledning og nul vandspild inden 2030, som har fået omstillingen op i tempo, fortæller Carlsberg Danmark A/S’ direktør, Søren Brinck.

Med hensyn til Snap Pack-satsningen, der blev sendt på det danske marked i januar, har tørstige forbrugere taget godt imod det nye koncept, som indledende kun gælder Carlsbergpilsneren.

– Salget i butikkerne er 19 procent højere i den kategori end sidste år, så det er en god start. Også fordi kunderne skal vænne sig til konceptet og lære af benytte det. Men det skal de nok. Da kapslen kom, skulle man jo også lære at bruge øloplukkeren, siger Søren Brinck.

Snap Pack eliminerer op til 76 procent af plastforbruget i sixpacks ved at klæbe øldåser sammen i stedet for at pakke dem ind i plastik, er nok det mest tydelige grønne koncept fra Carlsbergs hånd, men der er faktisk flere. De er alle forankret i koncernens bæredygtighedsprogram. Programmet har et par år på bagen, men det har ikke været tydeligt for forbrugerne. Det er der gode grunde til.

– Vi har for eksempel arbejdet hårdt på at minimere vores vandforbrug, så det i dag er det laveste blandt de store bryggerier. Vi har også sænket vores energiforbrug og arbejder på at udfase brugen af kul. Det er vi stolte af, siger han og tilføjer:

– Udfordringen har været at vise det til vores kunder. Det er jo tiltag, som er bagvedliggende, og som kunderne ikke ser direkte. Snap Pack er et mere synligt eksempel på bæredygtighed.

Læs også: Fra mælkekasser til millionomsætning

Vi tror, danskerne i dag værdsætter produkter og virksomheder, der arbejder på at gøre det bedre for miljøet – men ingen kan gøre alt på dag ét. Søren Brinck, adm. direktør, Carlsberg Danmark

Genbruger glas af genbrugsplast

Bryggerikoncernens fokus på at minimere plastforbruget er langt mere omfattende, end man umiddelbart skulle tro. Den plast, som for eksempel bliver brugt til at vikle paller ind i, bliver i dag sendt til genbrug. Et andet eksempel er Carlsbergs nye fadølsfustager, hvor Carlsberg frivilligt har pålagt pant for at sikre, fustagerne kommer retur, og materialet genanvendes – til gavn for det samlede miljøregnskab.

Derudover kan den kommende sommers gæster på festivalerne Northside, Tinderbox, Grøn Koncert og Roskilde godt forberede sig på, at det bliver en anderledes oplevelse at høre musik med den obligatoriske fadøl i hånden.

– Her kommer vi til at bruge nye genbrugsplastikglas for første gang. De vil blive indsamlet, vasket og genbrugt. Det kræver en vaskemaskine på størrelse med en lastbiltrailer, som kan vaske 9.000 glas i timen. Det har kun kunnet lade sig gøre via samarbejde med festivalerne. Derfor er det i høj grad også deres fortjeneste, siger han.

Netop samarbejdet er helt centralt i Carlsbergs bæredygtige indsats. Det skyldes, at bryggeriet i høj grad trækker på partnere til for eksempel levering og slutsalg.

Borde af genbrugte plastfustager

En bæredygtig tankegang er med til at strømline produktionen og dermed minimere omkostninger, samtidig med at forbrugerne er positive.

– Vi tror, danskerne i dag værdsætter produkter og virksomheder, der arbejder på at gøre det bedre for miljøet – men ingen kan gøre alt på dag ét. Rejsen er ikke altid lineær, siger Søren Brinck.

Et nyt tiltag bliver tydeligt 11. juni i Københavns Lufthavn, hvor Carlsberg er klar med borde fremstillet af genbrugsplast fra Carlsbergs fadølsfustager, i den nye Aviator-lounge.

– Bordene er faktisk ret cool. Materialet ligner nærmest grøn marmor, selvom det altså er fremstillet af genbrugsplast. Det er et godt eksempel på, hvordan vi kan skabe nye løsninger, der er værdifulde, set fra et produktmæssigt livscyklus­perspektiv, siger Søren Brinck.

Læs også: Livsnødvendigt at omfavne digital teknologi

Carlsberg til Folkemøde

MØD SØREN BRINCK TIL FOLKEMØDET PÅ BORNHOLM

Carlsberg Danmark A/S’ adm. direktør, Søren Brinck, deltager i DI’s arrangement ”Plastikparadokset: Fra skabelse til skraldespand” fredag den 14. juni klokken 12.15.  

Se hele Dansk Industris program for Folkemødet.

Program for Folkemødet 2019

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Skrevet af:

Nikolai Steensgaard

Tine Roed

Tine Roed

Direktør

  • Direkte +45 3377 3561
  • Mobil +45 2949 4647
  • E-mail tmr@di.dk

Relateret indhold