Årets Folkemøde på Bornholm har FN's 17 Verdensmål som tema. Og mange virksomheder er godt i gang med at tilpasse forretningen, viste blandt andet en debat hos Dansk Industris arrangement i Klostergaarden i Allinge.

Joshua Tree
14.06.19 DIB Nyheder

DI: Virksomheder tager verdensmål til sig

FN’s 17 verdensmål er blevet en del af danske virksomheders dna. Stadig flere arbejder aktivt for at leve op til målene, viser en undersøgelse fra Danmarks Statistik.

67 procent af virksomhederne arbejder aktivt for at leve op til et eller flere af FN’s 17 verdensmål. Og endnu flere virksomheder har planer om at gøre det. Det viser en pilotundersøgelse lavet af Danmarks Statistik.

- For mange danske virksomheder er verdensmålene blevet en del af deres dna. Der er ikke en modsætning mellem at drive forretning og gøre verden til et bedre sted at leve – tvært i mod, siger Thomas Bustrup, direktør og COO i Dansk Industri.

Resultaterne bygger på besvarelser fra 178 virksomheder. Danmarks Statistik angiver selv, at undersøgelsen næppe er repræsentativ for mindre virksomheder.

- De store virksomheder har været hurtige til at tage verdensmålene til sig og arbejder strategisk og synligt med dem. Men de mindre virksomheder er også meget aktive, siger Thomas Bustrup. 

Læs også: Carlsberg støber borde af genbrugsplastik

Jeg tror ikke at det er muligt at skabe fremtidens vækst, hvis ikke den er grøn. Lars-Peter Søbye, adm. direktør, COWI

Udvikling går stærkere

Virksomhedernes største indsatsområder er inden for miljø, ressourcer og klima. Og 68 procent svarer, at de gør det for at tage et samfundsansvar.

Thomas Bustrup henviser til Folkemødet på Bornholm i disse dage, hvor netop verdensmålene er årets tema.

- Mange virksomhedsledere har som drivkraft, at de vil efterlade en bedre verden til deres børn, end de selv modtog, men det er også blevet et konkurrenceparameter, siger Thomas Bustrup.

Dansk Industri havde bæredygtighed på agendaen ved Folkemødet torsdag, hvor en gruppe danske virksomheder beskrev deres ambitioner om at justere deres virksomheders produktion ind.
- Jeg tror ikke at det er muligt at skabe fremtidens vækst, hvis ikke den er grøn. Det vil være et konkurrenceparameter, sagde adm. direktør for konsulentvirksomheden COWI og formand for Dansk Industri, Lars-Peter Søbye.
Og fra Arla beskrev direktør Peter Giørtz-Carlsen mejerigigantens mål om at blive klimaneutral i 2050.

- Vi skal tage ansvaret og gå forrest. Derfor er vi gået meget aktivt ind i denne dagsorden, også fordi det giver god økonomisk mening. Udviklingen skal acceleres, fordi vi har høstet de lavthængende frugter, sagde han.

Læs mere: Høje grønne ambitioner i virksomheder

Relateret indhold