Marianne Strauss, adm dir. for Nordsjællands Metalstøberi, har øget virksomhedens genbrug til 95 procent for at imødekomme krav fra storkunder som Volvo og Scania.

Foto: Christian Liliendahl
16.08.19 DI Business Nyheder

Bilindustriens stigende miljøkrav giver fordel til danske underleverandører

Europas industrikoncerner – og ikke mindst bilindustrien – skærper miljøkrav til danske underleverandører. Ikke dårligt, lyder det fra Hydro Aluminium Precision Tubing Tønder og Nordsjællands Metalstøberi.

Mange europæiske industrigiganter surfer med på den grønne bølge. Derfor bliver danske underleverandører mødt af stigende miljø- og bæredygtighedskrav i deres produktion, hvis man vil arbejde sammen med de internationale sværvægtere.

Umiddelbart kunne det måske lyde som en gene – men sådan ser man det ikke hos Hydro Aluminium Precision Tubing Tønder A/S og Nordsjællands Metalstøberi A/S.

Begge virksomheder forarbejder og producerer aluminiumsprodukter, som bliver brugt i den internationale bilindustri. Hos Hydroselskabet i Tønder er udviklingsdirektør Jens Sandahl Sørensen positiv.

- Jeg ser det faktisk som en klar fordel for os. Miljøkravene stiger, og danske virksomheder laver eksempelvis allerede i dag energiregnskab, og vi er i det hele taget langt fremme på det felt. Det kan vi lige så godt udnytte. Det kan være en kæmpe gevinst, som man også kan bruge i markedsføringen, siger han.

Virksomheden i Tønder, med omtrent 500 ansatte, har vokset sig stor på personbilers teknologiudvikling. Hydro producerer blandt andet små aluminiumsrør, der indgår i eksempelvis bilers kølere og brændstofsystemer.

- Vores branche er speciel. Man bruger utroligt meget energi, når man producerer aluminium, og derudover kan CO2-udslippet også være ret højt. Så energiforbruget har altid været vigtigt for os. Det gælder også genanvendelse. Vi har altid haft fokus på, at aluminium ikke er noget, man bare smider væk, siger Jens Sandahl Sørensen.

Vi er på få år gået fra få procents genbrug til over 95 procent. Marianne Strauss, adm. direktør for Nordsjællands Metalstøberi

Miljø støbt i sand

Genbrugstankegangen bliver genkendt af Marianne Strauss, der er adm. direktør for Nordsjællands Metalstøberi. Den familieejede virksomhed er en af Danmarks førende sandstøberier.

– Miljø og genbrug er nogle af vores hovedprioriteter, som vi har arbejdet målrettet på. Faktisk er vi på få år gået fra få procents genbrug til over 95 procent. Det har vi gjort, fordi det er noget, både kunderne og vi selv vil. Det giver bare en bedre mavefornemmelse at genbruge end at sætte det til deponi, sige hun.

Virksomheden har optimeret sit genbrug i samarbejde med svenskejede Stena Recycling A/S. Processen har blandt andet været vigtig, fordi støberiets store kunder er lastbilproducenterne Volvo A/S og Scania A/S, som har skruet voldsomt op for deres grønne profiler.

Olien ned i et hul i jorden

Marianne Strauss anser indsatsen inden for genbrug og miljø for sund forretningsdrift. Den er med til at sikre morgendagens ordrer.

- Det giver os også en fordel, for det er jo ikke alle virksomheder, der gør det. For knapt ti år siden var vi på tur til Skt. Petersborg med Dansk Industri. Her så vi en virksomhed hælde olie direkte ned i et hul i jorden. Det er også den slags virksomheder, vi konkurrerer imod, siger hun.

De internationale koncerners fokus på bæredygtighed og miljø forsvinder næppe igen. Folkestemningen er ændret, og næsten alle steder er man begyndt på sortering og genbrug. Det gælder både i erhvervslivets skraldecontainere og i husholdningernes kompostkurve.

Læs også: Palsgaards produktion er klimaneutral to år før målsat

Elbiler fremmer udvikling

Hydro Aluminium Precision Tubing Tønders udviklingsdirektør oplever endda, hvordan nye teknologier sætter turbo på udviklingen.

- Kravene fra bilproducenterne er steget. Det er specielt tydeligt, når vi snakker elbiler. Sagen er, at der er bilfabrikker, der gerne vil lave et CO2-regnskab på elbilproduktionen. De vil gerne have et certifikat fra os, hvor det fremgår, hvor meget CO2-udslip der har været på den aluminium, vi leverer, siger Jens Sandahl Sørensen og tilføjer:

- Udfasningen af forbrændings­motoren har også andre konsekvenser. Der er meget støbegods i biler i dag, der er lavet af aluminium, og det marked vil forsvinde med elbilernes indtog. Det betyder, at kravene til sortering bliver større og større. Der sker hele tiden en udvikling. Den skal man bare følge med i.

Læs også: Carlsberg: Vi har flere grønne satsninger på vej

Fakta

Nordsjællands Metalstøberi A/S

Marianne Strauss, adm. direktør og ejer siden 2005

Støber aluminiumsemner i sand 

Har ca. 20 ansatte i Skævinge

Bruttoindtjening 7,5 mio. kr. og overskud på 0,2 mio. kr. (2008)

Hydro Aluminium Precision Tubing Tønder A/S

Jens Sandahl Sørensen, udviklings­direktør siden 2008

Ejet af Norsk Hydro

Fremstiller produkter i aluminium

Har ca. 500 ansatte i Tønder 

Omsætning 1,1 mia. kr., overskud 

56 mio. kr. (2018)

Kilder: Nordsjællands Metalstøberi A/S og Hydro Aluminium Precision Tubing Tønder A/S

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Skrevet af:

Nikolai Steensgaard

Dorte Gram Nybroe

Chef for SMV & Iværksætteri

  • Direkte +45 3377 3769
  • Mobil +45 2968 5962
  • E-mail dgny@di.dk
Relateret