Lene Holst Høegh Engkvist har i 12 år arbejdet som godschauffør hos Viggo Petersens eftf. Hun deltog i debatten på Folkemødet og mener ikke, der er noget som helst i vejen for, at kvinder rykker ind i lastbilerne. Bilerne og kranerne kan ikke kende forskel på, om de styres af en mand eller en kvinde. Og hvis man ikke er så høj, kan man bare indstille sædet, sagde hun.

19.06.19 DI Business Nyheder

Tidlig fyraften kan lokke kvinder til transportfaget

For hver 100 chauffører i Danmark er kun 1-2 af dem kvinder. Nina Groes, tidligere direktør i Kvinfo mener, at tidlig fyraften kan være attraktivt for kvinder. Hvis arbejdskulturen er indrettet til at tage imod kvinder.

I Sverige er mellem 10-15 procent af dem, der søger ind på vejgodstransportuddannelsen, kvinder. I Danmark derimod vil der blandt 100 tilfældige chauffører kun 1-2 være kvinder.

Den kedelige kønsfordeling var til debat under årets folkemøde, hvor repræsentanter for transportbranchen diskuterede, hvordan flere kvinder finder vej til førersædet.

Blandt dem var Meldgaard A/S, der indsamler affald, har 350 renovationsarbejdere ansat. De fire er kvinder. Men direktør Lasse Meldgaard vil meget gerne ansætte flere kvinder, og han mener, at jobbet kan være attraktivt for en del kvinder.

- Arbejdstiden er fra klokken 6 til 13, så der er mulighed for at have fritidsinteresser og en familie. Og der er næsten ingen tunge løft længere, sagde Lasse Meldgaard.

Den fangede Nina Groes, der er tidligere direktør i Kvinfo og initiativtager til Boss Ladies. Mange kvinder vil – ifølge hende – være tiltrukket af en arbejdsdag, som slutter kl. 13.

- Men I er nødt til at arbejde med kulturen på arbejdspladserne. Hvordan tager I godt i mod kvinderne? Og hvordan sikrer I et godt arbejdsmiljø for både mænd og kvinder?,  spurgte hun.

Læs også: Kommentar: Hvordan sælger vi jobbet som chauffør i mødregruppen?

Arbejdsgiverne skal være åbne over for at ansætte kvinder. Arbejdspladserne skal indrettes efter det, og vi skal arbejde for at få flere kvindelige ansøgere Lars William Wesch, Branchedirektør

Branchen nedsætter taskforce

Hvis der var en konklusion på debatten, var det, at det nu gælder om at markedsføre jobbet som chauffør over for kvinder. Og det skal allerede være i folkeskolen, hvor pigerne endnu ikke har besluttet sig for, hvilken uddannelse de skal tage.

Til den ende har Transportens Udviklingsfond (TU) og Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond (GUU) nu nedsat en taskforce, der skal komme med ideer til, hvordan man får flere kvinder til at søge jobbet som chauffør.

Organisationerne ATL, 3F og DTL-A står bag de to fonde, og Lars William Wesch, direktør i ATL, er ikke i tvivl om, a branchen skal blive meget bedre til at tiltrække kvinder til faget.

- Virksomhederne har store problemer med at finde de medarbejdere, de har brug for. Derfor er det uholdbart, at vi kun rekrutterer blandt halvdelen af befolkningen. Arbejdsgiverne skal være åbne over for at ansætte kvinder. Arbejdspladserne skal indrettes efter det, og vi skal arbejde for at få flere kvindelige ansøgere, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

De to fonde bag Taskforcen er nu på jagt efter chefer og medarbejdere i transportbranchen, som er interesseret i at blive en del af arbejdet med at finde konkrete forslag til løsninger, som skal ligge klar på Transportens Kvindedag til maj 2020.

Læs også magasinet DIBusiness tema om kvinder i ledelse

Lars William Wesch

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4831
  • Mobil +45 4061 2007
  • E-mail lwh@di.dk
Relateret