Turismebureauet Balder har succes med at lokke amerikanske turister til København med særlige oplevelser - et besøg på Ny Carlsberg Glyptotek før åbningstid er blandt mulighederne.

Foto: Kim Nilsson, Ny Carlsberg Glyptotek
11.07.19 DI Business Nyheder

Købestærke amerikanere vil bag scenen i Danmark

Særlige turistoplevelser er et trækplaster for velhavende amerikanere, der i stigende grad holder ferie i Danmark. På 10 år er oversøiske turisme vokset 139 procent.

Hvad med en eksklusiv rundvisning på Glyptoteket udenfor normal åbningstid? Eller en aspargestur hos en landmand, der leverer råvarer til Michelin-berømmede restauranter?

Begge er eksempler på rejseoplevelser, som bidrager til at få flere amerikanske turister til Danmark. Det fortæller Karl Granov stifter og adm. direktør for turismebureauet Balder, der har specialiseret sig i at arrangere rejser til Danmark for de mere købestærke turister, der gerne betaler for oplevelser ud over det sædvanlige.

- Amerikanerne har ikke så meget ferie, så den ferie de har, skal bruges godt. Og mange af dem er købestærke, og søger unikke oplevelser, hvor de kommer bag scenen og får noget særligt med hjem, forklarer Karl Granov.

Rundture med helikopter eller vandflyver er en mulighed, men de mere velhavende turister er ofte kulturelt interesserede, hvor en eksklusiv guidet rundtur på Glyptoteket en tidlig morgen før normal åbningstid med hele museet for sig selv og sin familie kan være attraktiv. 

Eller et besøg hos en af Lammefjordens råvareleverandører til hovedstadens præmierede restauranter.

- En rundtur på marken hos landmand Søren Wiuff og muligheden for selv at stikke asparges, der siden ender på menuen på de bedste restauranter, giver turisterne en madoplevelse ud over det sædvanlige, som de gerne vil have, siger Karl Granov.

Læs også: Turister ønsker sommer, sol og mindre CO2

Vi har ikke et Eiffeltårn eller en Keops-pyramide, men vi har nogle samfundsværdier som udlændinge er interesseret i. Det kan vi markedsføre bedre end i dag Sune K. Jensen, Chef for turisme og oplevelsesøkonomi

Massiv vækst i amerikanske turister

Han kan mærke en stigende efterspørgsel efter den type rejsetilbud. Det underbygges også af statistikken for turister i Danmark. I de seneste år er det sket en markant vækst i antallet af oversøiske turister.

I perioden 2009 til 2018 er andelen af oversøiske gæster i hele landet vokset med 139 procent, hvor amerikanske turister udgør den største gruppe, fortæller Sune K. Jensen, Dansk Industris chef for turisme.

- Det viser, at Danmarks i sin strategi for turisme skal stå på to ben. Vi skal både bearbejde nærmarkederne, men vi skal også have blik for de oversøiske turister, siger han.

Sune K. Jensen ser et potentiale i, at Danmark bliver endnu mere attraktiv for den gruppe turister, som har højere feriebudgetter. Danmark er i forvejen kendt som et relativt dyrt ferieland, så derfor giver pengestærke turister branchen ekstra muligheder.

- Det er vigtigt, at vi arbejder differentieret og tapper ind i flere målgrupper, så vi ikke placere alle æg i samme kurv. High end markedet er klart attraktivt, men det skal kombineres med andre grupper af turister, vurderer Sune K. Jensen.

DI’s turistchef ser også kulturelle værdier som det danske velfærdssystem, en livsstil med bedre balance mellem arbejde og fritid og et mere bæredygtigt samfund som et trækplaster for turister.

- Vi har ikke et Eiffeltårn eller en Keops-pyramide, men vi har nogle samfundsværdier som udlændinge er interesseret i. Det kan vi markedsføre bedre end i dag, siger Sune K. Jensen.

Kulinariske oplevelser trækker

Karl Granov ser mulighed for, at Danmark kan tiltrække flere velhavende turister. Dels er Danmark og Norden et mere sikkert rejsemål med lav risiko for uro og terror, dels har vi et meget stærkt omdømme indenfor kulinariske oplevelser.

- Ikke alle kommer jo på Noma, men restauranten har leveret kokke til mange andre restauranter i København. Jeg er ikke i tvivl om, at det er den størst enkeltstående faktor for udviklingen af København som turistby i de sidste ti år, siger han.

Men ifølge Karl Granov kræver det en mere målrettet turiststrategi for at vokse yderligere, hvor købestærke turister får højere prioritet. Storbyer som Barcelona, Amsterdam og Venedig kæmper med, at de har rigtigt mange turister uden stor købekraft.  

- Det giver ikke mening, at vi blot udvider med stadig flere hotelværelser, hvis det er til turister med et meget lavt feriebudget. For mig at se, vil det være bedre med ti velhavende amerikanske turister end 100 mindre købestærke fra andre lande, hvis deres samlede budget alligevel er det samme, mener Karl Granov. 

Han fremhæver organisationen Wonderful Copenhagen i den sammenhæng, fordi organisationen gør en særlig indsats for at styrke dette turistsegment.

Debat: Danmark skal være foregangsland inden for bæredygtig turisme

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Sune K. Jensen

Chef for turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk
Relateret