Hvert år sælger den nordsjællandske virksomhed CO-RO mere end tre milliarder læskedrikke. Et nyt innovationscenter i Frederikssund skal hjælpe virksomheden til at blive endnu større i de kommende år.

Foto: Co-Ro
29.08.19 DI Business Nyheder

Nyt superkoncentrat skærer stor luns af læskedriks klimabelastning

Et nyt superkoncentrat skærer to tredjedele af den mængde koncentrat, den nordsjællandske læskedrikkoncern CO-RO eksporterer til 80 lande verden over.

Der er mange måder at sænke sit klimaaftryk på. Det ved de i læskedrikkoncernen CO-RO. I løbet af de seneste par år har virksomheden revolutioneret deres måde at sende deres populære læskedrikke Suntop og Sunquick ud til de fjerneste eksportmarkeder – og derigennem sparet både på omkostningerne og klimabelastningen.

CO-ROs succes er skabt ved at lave et superkoncentrat af deres læskedrikke – et såkaldt ”compound” – der helt konkret betyder, at de skal sende to tredjedele mindre koncentrat på tværs af landegrænserne. Når først superkoncentratet er nået frem til eksportmarkedet tilsættes de sidste ingredienser og det færdige produkt er klar, forklarer direktør Søren Holm Jensen fra CO-RO, der årligt sælger for cirka 2 milliarder kroner læskedrikke til 80 lande.

- Det er en kæmpe succes og til gavn både for klimaet og vores forretning, siger Søren Holm Jensen.

Han fortæller, at det er helt normalt i drikkevarebranchen, at du først tilsætter vand, sukker og andre ingredienser allersidst i produktionen for at spare transportomkostninger. Ikke desto mindre er det gennem forskning og udvikling lykkedes for CO-RO at tage syvmileskridt i arbejdet med at koncentrere deres læskedrikke yderligere.

- Vi har det samme gode slutprodukt. Men mængden af koncentrat, som vi sender afsted, er blevet voldsomt mindsket. Det er vi meget stolte af. Vi bruger færre pakkematerialer, sender færre containere og optager mindre lagerplads – og derigennem mindsker vi vores klimaaftryk, siger Søren Holm Jensen, der fortæller at virksomheden har mindsket deres eksportmængder med flere hundrede containere på trods af at salget af færdigvaren er vokset på eksportmarkederne.

Frederikssund tiltrækker eksperter

Vejen til succes er brolagt med internationalt samarbejde og ekspertise.

Gennem de seneste par år har CO-RO arbejdet for at få de bedste hoveder i verden til at komme til Frederikssund og arbejde for læskedrikkoncernen.

En af disse er innovationsdirektør Lee Taylor, der kom fra et job hos et konkurrerende firma. Han udfordrerede CO-RO’s måde at producere og eksportere på, hvilket sparkede gang i arbejdet med at koncentrere deres læskedrikke yderligere. 

Direktør Søren Holm Jensen forventer, at virksomheden også i de kommende år vil øge sin vækst og forretning og mindske sit klimaaftryk. For at nå i mål har CO-RO udvidet sin forskning og udviklingsenhed, så den nu tæller 40 mand og kvinder og indviet en helt ny innovationsbygning tegnet af Henning Larsen Architects A/S.

- Vores nye faciliteter gør det muligt for os at lave prototyper meget hurtigere. Samtidig får vi mulighed for at stå meget bedre i kampen mod sukker og plastik, som er to helt store megatrends, der udfordrer læskedrikbranchen i øjeblikket. Her skal vi være helt i front, siger Søren Holm Jensen.

Læs også: Palsgaards produktion er klimaneutral to år før målsat

Fakta om Co-Ro

Co-Ro A/S har base i Frederikssund og sælger sine produkter under varemærkerne Sunquick, Suntop, Sun Cola, Sun Lolly og Sunjoy. Virksomheden blev startet i 1942 af brødrene Flemming og Jep Pedersen. I dag har den 1.200 ansatte på verdensplan og salg til 80 lande.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Marie Gad

Fagleder, Strategi- og organisationsudvikling

  • Direkte +45 3377 3789
  • Mobil +45 2949 4447
  • E-mail msh@di.dk
Relateret