SMV:Digital blev etableret i 2018 for at løfte danske SMV’er digitalt. Blandt de største barrierer er bl.a. mangel på kompetencer og viden om, hvordan digitale løsninger kan skabe værdi, og hvordan de implementeres. Derfor er SMV:Digital et godt tilbud til virksomhederne, mener branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

21.09.19 DIB Nyheder

Færre end 249 ansatte? Få hjælp til digitalisering

Igennem SMV:Digital fik 14-mandsvirksomheden Leander 25.000 kr. til rådgivning om ny webshop. Nu åbner en ny pulje, og DI opfordrer alle mindre virksomheder med digitale ambitioner til at søge.

Leander er prisvindende i at designe møbler til og for børn. Men som de fleste andre mindre virksomheder har de brug for hjælp, når det kommer til valg af it-løsninger. Leander havde besluttet at investere i en ny platform til deres webshop, men var i tvivl om, hvad de skulle vælge. Igennnem progammet SMV:Digital fik de den sparring, de skulle bruge for at kunne træffe det rigtige valg.

- Vi havde brug for hjælp til afdække, hvad vores nye webshop skulle kunne – både for vores professionelle og vores private kunder. Der er så mange tilvalgsmuligheder og mulige systemintegrationer, og man kan hurtigt købe sig fattig. Vi havde brug for hjælp til at afklare, hvad der var need, og hvad der var nice i forhold til vores konkrete behov, siger e-commerce- og marketing manager hos Leander, Mette Backhausen Busch.

Læs mere om SMV:Digital 

Vi kan kun opfordre alle virksomheder med digitale ambitioner til at søge Sidsel Dyrholm Holst, Branchedirektør

Ekstern sparring var guld værd

Leander blev opmærksom på programmet SMV:Digital, hvor virksomheder med færre end 249 ansatte nu igen kan søge om at få tilskud til privat rådgivning om digitalisering og e-handel. Leander fik sparring på deres ansøgning fra en rådgiver i deres lokale erhvervshus og blev godkendt. Forløbet startede med en workshop, hvor de sammen med en række andre virksomheder fik indsnævret deres behov og derefter fik Leander en voucher på 25.000 kr., som de kunne købe timer for hos en privat rådgiver.

- SMV:Digital hjalp os med at vælge den rigtige rådgiver, som kunne stille alle de rigtige spørgsmål. Sammen lavede vi en kravsspecifikation og rådgiveren tog så dialogen med potentielle leverandører på vores vegne. Vi er en lille organisation og det var guld værd at have en ekstern sparringspartner, faktisk endte vi med et helt andet system, end vi oprindeligt havde forestillet os, siger Mette Backhausen Busch.

Leander har fået mod på mere, fortæller Mette Backhausen Busch:

-Det har været en rigtig god oplevelse med SMV:Digital, vi kunne sagtens finde på at søge en anden gang til et andet projekt. Lige nu er vi i gang med implementeringen af den nye webshop, så vi har hænderne fulde.

Læs også: Klik-klik-klik – onlinesalg vokser

DI Handel: Skræddersyet hjælp flytter SMV’er digitalt

SMV:Digital blev etableret i 2018 for at løfte danske SMV’er digitalt. Blandt de største barrierer er bl.a. mangel på kompetencer og viden om, hvordan digitale løsninger kan skabe værdi, og hvordan de implementeres. Derfor er SMV:Digital et godt tilbud til virksomhederne, mener branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst:

- De fleste SMV’er har set skriften på væggen; mere handel rykker over på nettet, og der er gevinster at hente, hvis flere af virksomhedens processer digitaliseres. Men derfra og så til at vide, hvor man skal lægge kræfterne for at få størst mulig effekt, er der et stykke vej. Med SMV:Digital får virksomhederne mulighed for at hente ekstern hjælp til både afklaring af potentiale og implementering, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Flere hundrede virksomheder har allerede været igennem et forløb hos SMV:Digital og erfaringerne er gode:

- Tilbagemeldingerne fra virksomhederne er meget positive. Særligt sætter de pris på, at rådgivningen er skræddersyet til deres behov og at de har en betroet sparringspartner med på siden. Vi kan kun opfordre alle virksomheder med digitale ambitioner til at søge, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Puljen åbner den 16. september. Læs mere om SMV:Digital 

 

Fakta

Fakta om SMV:Digital

SMV:Digital er et program, hvor mindre og mellemstore virksomheder kan få hjælp til digital omstilling af virksomheden. Udover tilbuddet om en workshop og en voucher på 25.000 kr. er der mulighed for at søge en voucher på 100.000 kr. Der er også hjælp at hente til eksport via e-handel og online markedspladser mv. Der er krav om medfinansiering fra virksomheden, som kan ydes i timer.

Læs mere om alle tilbuddene på: www.smvdigital.dk

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Katrine Jacobi
Skrevet af:

Katrine Jacobi

Sidsel Dyrholm Holst

Sidsel Dyrholm Holst

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3773
  • Mobil +45 2949 4649
  • E-mail sdy@di.dk

Relateret indhold