Frank Poulsen (tv.), adm. direktør i Simatek,  har været i Indien med projektet NORDIN og mødt en lang række personer, der kan være afgørende for virksomhedens muligheder i kæmpelandet. Her overrækker han danske butter cookies til  mr. Govind, der er direktør for er stort regionalt mejeri i Indien, som tak for et godt møde.

Foto: Kunal SIngla
27.09.19 DI Business Nyheder

Indisk marked kræver omtænkning af salgsstrategi for SMV

Den danske SMV Simatek plejer at basere sit salg på miljøfordele for mejeribranchen. Men de indiske kunders fokus på bundlinjen har ændret salgstilgangen.

Virksomheder over hele verden kan opnå miljøfordele ved at benytte sig af virksomheden Simateks filtre. I de fleste tilfælde er det det parameter, virksomhedens kunder går efter. Men i Indien, hvor Simatek har ambitioner om at sælge filtre til landets mejerisektor, duer den strategi ikke, viser det sig.

- Vi har erfaret, at de ikke køber ind på de miljøfordele vores filtre giver. De har fokus på bundlinjen og kigger efter, hvor hurtigt de kan tjene investeringen ind igen, siger adm. direktør Frank Poulsen.

Simatek vælger at gå til det indiske marked med snusfornuft og vælger derfor udelukkende at fokusere på mejerisektoren.

- Indien er faktisk verdens største producent af mælk. I dag har de ikke det mest avancerede produktionsanlæg, men det er på vej. Prisen på mælkepulver i Indien er langt under den globale markedspris, og nu har de indgået frihandelsaftaler med en masse lande. Der følger dog kvalitetskrav med. Det kan vi hjælpe dem med, og da vores filtre samtidig giver dem store muligheder for at begrænse spildet, kan vi præsentere dem for en rigtig fornuftig business case, siger Frank Poulsen.

Læs også: FN-topchef: Danske virksomheder kan score kassen på verdens grønne omstilling

Vi får næppe solgt noget det første års tid, men derefter tror jeg, vi har gode muligheder for at lande ordrer i indien Frank Poulsen, adm direktør i Simatek

På tur med DI

Virksomheden er kun lige begyndt at lægge de store, strategiske linjer i sin indiske satsning, men ambitionerne er meget høje. Om Indien kan ende med at fylde lige så meget som Simateks nuværende hovedmarked i Europa afhænger blandt andet af, om nationens mejerier gør alvor af snakken om at opgradere deres udstyr.

- Vi får næppe solgt noget det første års tid, men derefter tror jeg, vi har gode muligheder for at lande ordrer i landet, siger Frank Poulsen.

Sammen med en række andre mindre virksomheder har han netop været på besøg i landet og derigennem truffet potentielle kunder, politikere, embedsfolk og andre med relevans for virksomhedens eksportmuligheder til landet.

Det er sket gennem det nyetablerede accelerator-projekt NORDIN, der har deltagelse af 10 udvalgte SMV-virksomheder.

- Det har været rigtig godt. Vi har mødt alle de rigtige mennesker og fået indspark fra eksperter, der også har hjulpet os til at lave ændringer i vores strategi. Samtidig fik vi faktisk også lidt hjælp fra DI til nogle udfordringer, vi står med på det russiske marked, så det har virkelig været en givende tur, siger Frank Poulsen.

Læs også: Bæredygtig dansk teknologi viser verden vejen

Fokuserer først på food- og greentech

Projektet NORDIN, der er finansieret af Industriens Fond og køres i samarbejde med bl.a. Innovation Centre Denmark og Asia House, er den første af sin art i Danmark. Det første fokusområder for projektet er food- og greentech.

- Men vi er også klar til at bistå virksomheder inden for andre sektorer med konkret sparring og rådgivning ”fra felten”. Og interessen er heldigvis stor for tiden, fortæller Kunal Singla, chef for DI’s kontor i Mumbai.

Han henviser til, at kæmpenationen Indien i foråret genvalgte premierminister Narendra Modi, der er meget indstillet på at invitere til samhandel med blandt andre Danmark.

- Den indiske ambassade i Danmark opfordrer meget direkte danske virksomheder til at opsøge det indiske marked, og vi oplever også stor interesse fra de indiske virksomheder. Så herfra skal lyde en klar opfordring til danske virksomheder, der har interesse for salg til Indien, at de henvender sig til os, så vi kan rådgive om deres muligheder, siger Kunal Singla.

Læs mere om NordIN-acceleratoren

Kontakt DI’s chef i Indien, Kunal Singla på kusi@di.dk, hvis du vil vide mere om Indien.

Fakta

TRE GODE RÅD OM INDIEN

Indien er et ekstremt stort land. Derfor giver det mening at fokusere sin indsats på få produkttyper eller regioner. Forsøger man at gabe over det hele, risikerer man at knække nakken.

Tænk langsigtet, og undervurder ikke behovet for at bygge langvarige tillidsforhold med den lokale parter. Indledende skal der en del til for at vinde indernes tillid.

Hav konkrete beregninger på, hvorfor en samarbejdsaftale har værdi for modparten. Vis, at den indiske virksomhed f.eks. kan tjene omkostningerne på køb hjem på mindre end 24 måneder.

Kilde: Frank Poulsen, Simatek A/S

 

SIMATEK A/S

Sorø-virksomheden producerer højteknologiske luftfiltreringsløsninger til industrien

Virksomheden har lidt over 60 ansatte og omsatte i 2018 for ca. 80 mio. kr.

Etableret i i 1981 og ejet af familiefonden, Ordyhna Holding A/S

Frank Poulsen har været adm. direktør siden oktober 2018.

Kilde: Simatek A/S

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Kunal Singla

Director, DI India office

  • Direkte +45 3377 4525
  • Mobil +919930562761
  • E-mail kusi@di.dk
Relateret