En overset dansk erhvervssucces: Hvordan kornsække blev en milliardforretning
Den sønderjyske virksomhed Abena A/S har i årtier befundet sig under mediernes radar. Det har dog ikke forhindret virksomheden i at opbygge en milliardforretning med 1.800 ansatte og eksport til hele verden.
32 gange. Det er antallet af gange den sønderjyske virksomhed Abena A/S er blevet omtalt i de landsdækkende medier i de seneste tre år. Til sammenligning omtales virksomheder som Danske Bank, Vestas, Coop og Novo Nordisk mange tusinde gange årligt.
Den begrænsede medieomtale af den familieejende, sønderjyske produktions- og handelsvirksomhed, der blandt andet er storleverandør til pleje- og hospitalssektoren, har dog ikke forhindret virksomheden i at stortrives. Snarere tværtimod, hvis man skal forstå direktør og medejer Preben Terp-Nielsen.
- Vi er mere den type virksomhed, der lever lidt stille og så lever lidt mindre i det offentlige rum. Det giver os ikke ret meget at gå i medierne, siger han.
Du kan ikke køre et image op omkring vores produkter. Det er lidt svært at gøre engangsbestik, en plasticpose eller en ble til noget sejt. Det er trods alt lidt lettere med en Mercedes. Preben Terp Nielsen, direktør og medejer af Abena A/S
Fra jutesække til babybleer
Det ændrer dog ikke på, at det er en fantastisk erhvervshistorie, der ligger til grund for Abena, der blev startet i 1953 i Aabenraa, hvor firmaet stadig har hovedsæde.
Virksomheden startede med salg, leje, rengøring og produktion af jutesække til landbruget. Stifteren, Jens Terp-Nielsen, begyndte dog inden længe at udvide produktionen til også at omfatte presenninger.
Jens Terp-Nielsen var en innovativ mand, der løbende udvidede produktsortimentet, blandt andet med plastposer, der også blev brugt i sundhedsindustrien.
I starten af 1980’erne begyndte virksomheden at producere de første babybleer, og i slutningen af 1980’erne kom de første inkontinensprodukter fra virksomheden på markedet.
I dag producerer og sælger virksomheden mange tusinde forskellige varer blandt andet alufolie, bagepapir, børnebleer og andre absorberende produkter til sundhedssektoren.
- Virksomhedens succes er skabt på baggrund af forandringsvillighed og innovation, siger Preben Terp-Nielsen.
I takt med virksomhedens succes er den også blevet internationaliseret. Verden over er der blevet grundlagt datterselskaber og indgået partnerskaber. Og i dag er Abena tilstede i 88 lande, har cirka 1.800 ansatte og en omsætning på 4 mia. kr.
Læs også: CO-RO: Diskret saftevandsgigant startede i et udhus i Vanløse
66 år med overskud
Abena har formået at have overskud i 65 ud af de seneste 66 år. Det eneste tidspunkt, hvor det glippede for virksomheden, var sidste år, hvor en implementering af et it-system i Abenas franske afdeling fejlede. Det kostede.
Ser du bort fra de lærepenge, er det imidlertid Preben Terp-Nielsens erfaring, at digitalisering og automatisering kun er kommet Abena til gavn.
- Vi automatiserer meget – og desto mere vi automatiserer, desto flere bliver vi, lyder det fra direktøren.
Den digitale omstilling er også i fokus for Abenas fremtid. Preben Terp-Nielsen sætter især sin lid til, at de digitale bleer, som firmaet i øjeblikket er ved at introducere på det internationale marked, bliver en stor succes.
- Det er en game-changer. Med de digitale bleer behøver du kun at skifte ble, når der rent faktisk er behov for det. Det er en fordel både for brugerne og for plejepersonalet, siger Preben Terp-Nielsen.
Han fortæller, at de digitale bleer har indbygget en sensor, der melder, hvornår en ble er klar til at blive skiftet. Det kan betyde en halvering af brugen af bleer og samtidig sikre, at hverken babyer eller inkontinente render rundt med en fyldt ble.
Samtidig bidrager de digitale bleer til at mindske klimaaftrykket, da der simpelthen skal bruges færre bleer, fortæller Preben Terp-Nielsen.
Læs også: Offentlige indkøbere køber ikke grønne løsninger
Få trusler – masser af muligheder
Men er der slet ingen trusler mod Abenas succces?
Ikke rigtig, hvis du spørger Preben Terp-Nielsen.
- Vi er i et marked, der vokser med fem til seks procent om året. Samtidig er der et skifte i gang, hvor flere og flere ældre selv betaler for deres pleje. Det øger kvalitetskravene til produkterne, hvilket kommer os til gavn, siger han.
Det er imidlertid ikke en historie, Preben Terp-Nielsen føler stort behov for at råbe op om.
- Det er kun, hvis sådan nogle som dig ringer, at vi går i medierne, siger han.
Læs også: 3 gode råd om medieomtale
Fakta
Abena med hovedsæde i Aabenraa producerer og sælger en lang række produkter, bl.a. bleer.
Startet i 1953 af Jens Terp-Nielsen. Drives nu af brødrene Preben Terp-Nielsen og Arne Terp-Nielsen.
Omsætning i 2018: 4 mia. kr.
Har 1.800 ansatte og aktiviteter i 88 lande.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.