Sådan får du god omtale i medier - gode råd fra kommunikationseksperter
Medieomtale kan gøre det lettere at tiltrække talenter og sælge ens produkter. Læs kommunikationseksperternes råd til, hvordan din virksomhed kan få en prominent plads i avisen.
Den, der lever stille, lever godt, lyder et gammel ordsprog. Meget sandhed er der imidlertid ikke i ordsproget i forretningsverdenen af i dag, hvis du spørger administrerende direktør Karne Lykkebo fra Kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.
- Tankegangen, om at man kan gemme sig, døde for 10 til 15 år siden. Har du et problem, så skal omverdenen nok opdage det før eller siden, siger Karne Lykkebo og tilføjer:
- Der er langt mere at vinde ved åbenhed, end der er at tabe.
Læs også: En overset dansk erhvervssucces: Hvordan kornsække blev en milliardforretning
Succeser sælger bedre
Karne Lykkebos kommentarer spiller lige ind i DI Business’ serie om de oversete guldklumper i dansk erhvervsliv – virksomheder der, trods en milliardstor forretning og med langt over tusinde ansatte, kun sjældent er at finde i de brede mediers spalter.
Ifølge kommunikationseksperten er der imidlertid flere grunde til, at virksomhederne bør overveje, om det ikke vil være i deres egen interesse at være mere synlige.
Karne Lykkebo peger blandt andet på, at synlige virksomheder generelt har lettere ved at tiltrække nye medarbejdere, ligesom presseomtale kan gøre det lettere at sælge ens produkter og skabe gode rammevilkår.
- Man vil hellere købe fra en succesfortælling – og det er uanset, om det er beton eller spegepølser, siger hun.
En vedvarende tilstedeværelse i medierne kan desuden bidrage til, at ens virksomhed står sig bedre, hvis en negativ sag rammer.
Læs også: DI-formand: Virksomhederne skal engagere sig mere i samfundsdebatten
Hvad kan du gøre for samfundet?
Spørgsmålet er imidlertid, hvad virksomhederne kan gøre for at tiltrække mediernes opmærksomhed.
- Der er ikke nogen, der bare vil fortælle den gode historie om dig. Men der er mange, der gerne vil fortælle den gode historie om, hvordan du bidrager til noget større, som eksempelvis den grønne omstilling, siger Karne Lykkebo fra Geelmuyden Kiese.
Direktør Lars Nielsen fra kommunikationsbureaet NielsenNetwork tilføjer, at det også kan gøre det lettere at trænge igennem journalisternes filter, hvis det er direktøren selv, der ringer.
I modsætning til Karne Lykkebo mener han dog ikke, at virksomhederne har nogen grund til at være bekymrede, hvis de ikke er synlige i de traditionelle medier.
- I dag er der så mange andre kanaler til at komme i kontakt med kunderne. Derfor er det ikke nødvendigvis et succeskriterium at profilere sig i de klassiske medier.
ET GODT RÅD OG TO SPØRGSMÅL OM MEDIEOMTALE
To spørgsmål og et godt råd til de virksomheder, der gerne vil prøve lykken hos landets medier.
Hvorfor vil du i medierne?
– Overvej nøje, hvad du vil have ud af din pressekontakt. Vil du tiltrække medarbejdere, forbedre dit image i lokalområdet eller øge dit salg. Formålet skal diktere din strategi.
Hvad gør du for samfundet?
– Ingen gider fortælle historien om din virksomhed, men mange gider fortælle historien om, hvad du gør for samfundet. Overvej derfor, hvordan din virksomhed spiller ind i en større samfundsfortælling.
Grib selv knoglen
– Den personlige kontakt til journalisterne vejer tungt. Journalisterne vil ofte hellere tale med firmaets direktør end en pressemedarbejder.
Kilder: Karne Lykkebo og Lars Nielsen.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.