Skuffende julehandel i butikkerne
Nye tal: I november og december steg salget i detailhandlen med bare 0,1 procent i forhold til året før. Det fysiske butikker taber salg til onlinebutikkerne.
Salget i de danske detailbutikker gik i december tilbage med 0,5 pct. i forhold til handlen i november. Det viser tal fra Danmarks Statistiks detailomsætningsindeks, der tager højde for prisstigninger, sæsonmønstre og antallet af handelsdage.
- Julehandlen i butikkerne skuffede. Salget i månederne november og december steg med bare 0,1 pct. sammenlignet med de samme måneder i 2018. Julehandlen er detailbranchens vigtigste periode, hvorfor den svigtende julehandel vil sætte sig spor i branchen, siger underdirektør Morten Granzau, DI.
Det er især de fysiske butikker, som har det svært.
- Forbrugerne lægger i stadig større grad deres varer i en onlineindkøbskurv. Særligt detailbutikker inden for tøj og køkkenudstyr taber salg til onlinebutikkerne, siger Morten Granzau.
Detailomsætningsindekset undervurderer forbrugernes køb på internettet, da det kun registrerer salget blandt de danske onlinedetailbutikker. Indekset fanger ikke forbrugernes voksende køb på udenlandske hjemmesider.
Over det seneste år har danskerne foretaget knap 15 pct. flere handler på udenlandske hjemmesider.
- Det er blevet nemt at søge information på internettet. Samtidig er logistikken blevet forbedret, og det indre marked sikrer, at der er få barrierer for handel med varer. For forbrugerne er det derfor ligegyldigt, om de klikker på en vare på en dansk eller udenlandsk hjemmeside, når de handler, siger Morten Granzau
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.