BKI Kaffe er grundlagt i 1960. Dengang importerede virksomheden kun råkaffe fra Brasilien. Deraf navnet Brasil Kaffe Import. I dag  producerer,  bearbejder og pakker den familieejede virksomhed BKI Foods A/S  kaffe og andre fødevarer fra Højbjerg.

Foto: BKI Foods A/S
30.01.20 DIB Nyheder

Usynlig opfindelse sparer hver femte palle-leverance

En ny type folie har skåret 23 procent af den danske kaffeimportør BKI Foods CO2-udledning og skåret hver femte palle ind i huset væk. Plastindustrien fremhæver løsningen som et skoleeksempel på genanvendelse, som alle i fremtiden skal følge.

Kaffen smager som den plejer, og kaffeposen i supermarkedet ligner sig selv.

Den banebrydende opfindelse er umiddelbart ikke til at få øje på, men den nu næsten 100 procent genanvendelige emballage i BKI Foods’ kaffeposer vil have en synlig effekt inden for bæredygtig fødevareemballage, skriver MADE.

- Teknologisk Institut har for BKI Food A/S og Polyprint A/S lavet en sammenlignende analyse af klima- og ressourceaftrykket mellem BKI’s nye pose og den tidligere brugte. Vi konkluderer, at det direkte materialeskifte reducerer plastforbruget til fremstilling af poser med 15 procent vægtmæssigt, og at kuldioxidudledningen (målt i CO2-ækvivalenter) reduceres med 23 procent ved denne reduktion af plastforbruget, siger Peter Sommer-Larsen, seniorspecialist og forretningsleder ved Teknologisk Institut.

Læs også: Grøn prisvinder 20-dobler omsætning på 10 år

Der er produceret knap en mio. poser i den nye foliekombination siden august 2019, der er sendt ud i handel. Så de bliver allerede anvendt nu – vi har bare ikke sagt det Carsten Brøgger, indkøbschef i BKI Foods.

Forbrugerne har ikke opdaget det

Den nye emballage, der består af en ny type tynd, fleksibel folie, sætter ifølge specialisterne helt nye standarder for genanvendelse, da den bl.a. reducerer klimabelastningen betydeligt.

For at demonstrere, at den innovative indpakning ikke påvirker smagsoplevelsen, samt produktionsteste folien yderligere, har den familieejede produktionsvirksomhed fra Højbjerg udsendt de nye kaffeposer uden at informere om tiltaget på poserne, og uden at kunderne har bidt mærke i det. Posen har faktisk været i butikkerne længe.

- Der er produceret knap en mio. poser i den nye foliekombination siden august 2019, der er sendt ud i handel. Så de bliver allerede anvendt nu – vi har bare ikke sagt det, fortæller Carsten Brøgger, indkøbschef i BKI Foods.

Fra februar 2020 vil designet blive tilføjet en lille fortælling om udviklingen, så alle er indviet i fremskridtet og muligheden for genanvendelse.

- Vi er jyder. Vi tager det stille og roligt – nu har vi testet forskellige foliekombinationer i over halvandet år, og vi er begejstrede for det foreløbige resultat. Vores folie kan frasorteres og genanvendes i et moderne anlæg med over 99 procent genanvendelighed. Vi håber, at kaffeposens egenskaber kan udbrede kendskabet til vores virksomhed, siger Carsten Brøgger.

Læs også: Plastaffald bliver til tøj, sko og havemøbler

Et eksempel alle skal følge

Det revolutionerende ved kaffeposen er folien i emballagen, som er udviklet i samarbejde med BKI Foods’ underleverandør gennem 13 år, Polyprint.

Det er dog vanskeligt at måle, hvilken reel effekt den nye emballage kan give samfundet, da de danske kommuner har vidt forskellige sorteringssystemer og grader af genanvendelse – også hvad angår plastik.

- I det optimale system vil den her opfindelse kunne hjælpe sorteringsudfordringen. Men det system findes ikke endnu. Hvis vi får etableret et samlet system, så kan folier og andet meget lettere genanvendes. Jeg er dog helt sikker på, at det er et godt skridt i den rigtige retning, vurderer Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien.

Hun påpeger, at dagsordenen i Plastindustrien de sidste tre år har været på at løse en af de største udfordringer, nemlig sortering af husholdningsaffald.

- 99 procents genanvendelse er flot. I 2025 kommer der et producentansvar på emballage i Danmark. Det betyder, at emballage der bliver sendt på markedet, skal kunne genanvendes. Her er dette eksempel med BKI og Polyprints kaffepose et godt billede på, at den udvikling skal vi alle sammen i gang med, siger Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien og tilføjer:

- I Danmark har vores genanvendelsesprocent af plast været nede på meget få procent på husholdningsaffald, og den skal i 2025 være på 55 procent. Så vi skal virkelig, virkelig til at få fart på.

Læs også om Plastindustriens designmanual: Genbrug og genanvendelse af plastemballager til privat forbrug

20 procent mere på pallen

Selv om vejen frem til opfindelsen har været lang og sej er Carsten Brøgger i BKI også glad for de yderligere gevinster, den nye folie giver virksomheden og samfundet.

- Vi bruger mindre emballage – vi bruger mindre materiale. Og så har vi reduceret CO2-udledningen med 23 procent ifølge beregninger fra Teknologisk Institut. Fordi folien er tyndere, så har vi faktisk 20 procent mere på pallen. Det gør, at vi sparer hver femte palle ind i huset, fortæller en begejstret indkøbschef.

BKI sparer altså lagerplads, bruger mindre strøm pga. lavere smeltepunkt og så kører maskinerne i produktionen hurtigere end før.

Det vækker også begejstring i Dansk Industri (DI):

- Fødevarevirksomheder står nogle gange i et umuligt valg mellem genanvendelige materialer eller emballage, der giver lang holdbarhed for fødevaren. Det her er et godt eksempel på, at man kan få begge dele, siger Karin Klitgaard, underdirektør i DI, som har ambition om  en cirkulær økonomi, hvor materialerne bruges igen og igen.

-  Men det er ikke nok, at virksomhederne vælger genanvendelige materialer. Der skal også ske ændringer andre steder i kæden – ikke mindst i sorteringen af husholdningsaffaldet. Nationale sorteringskriterier vil være et stort skridt fremad i retning af større genanvendelse, siger Karin Klitgaard.

Læs også: Bryd kommunalt monopol og tjen penge på plast

Fakta

Bag om den nye kaffepose

• Udviklet af BKI i samarbejde med den underleverandøren Polyprint fra Hedensted

• I 20 år har BKI anvendt et trelagslaminat i kaffeposerne, men den nye folie er fleksibel og består af to lag, hvilket betyder store besparelser i produktionen

• Holdbarheden er den samme som tidligere, 12 måneder stadigvæk.

• Kaffeposen kan genanvendes som husholdningsaffald i plast, da det er en blandet ’polyolefin fraktion’.

BKI Foods A/S

 

• En familieejet virksomhed i Højbjerg

• Producerer, bearbejder og pakker kaffe og andre fødevarer

• Er medlem i MADE

• Af de store kaffefirmaer i Danmark, er BKI i dag den eneste 100 procent danskejede virksomhed, der stadig har bevaret sin kaffeproduktion i Danmark

• Er engageret i FN’s verdensmål, særligt punkt 12 vedr. ’Ansvarligt forbrug og produktion’.

Karin Klitgaard

Karin Klitgaard

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3695
  • Mobil +45 2565 0241
  • E-mail kakl@di.dk

Relateret indhold