Vestager erklærer krig mod unfair konkurrence – i hele verden
EU skal være langt mere offensiv, når europæiske virksomheder bliver mødt med unfair konkurrence i Kina eller USA. Det er slut med kun at insistere på fair konkurrence i Europa, lyder det fra Margrethe Vestager.
Den amerikanske præsident Donald Trump var vanligt konfronterende, da han i efteråret slog fast, at Margrethe Vestager nok er den person i verden, der hader USA mest. Baggrunden var, at han ikke var tilfreds med europæiske konkurrencemyndigheders sagsanlæg mod de amerikanske tech-giganter Google og Facebook.
Vestager, hun tog anklagerne med et smil og en kvik bemærkning om, at hun absolut ikke hader USA. Det er da også helt tydeligt, at den nytiltrådte danske kommissær og næstformand i Europa-Kommissionen absolut ikke har tænkt sig at tage fløjlshandskerne på over for USA eller Kina for den sags skyld i de kommende år. Tværtimod.
– Vores forpligtigelse til at insistere på fair konkurrence inden for Europa, skal også afspejles i, at vi stikker op, hvis vi bliver mødt med unfair konkurrence uden for Europa. Og det kræver, at vi gør noget andet, end vi hidtil har gjort, siger Margrethe Vestager, der både har ansvaret for konkurrence og digital omstilling i Ursula von der Leyens nytiltrådte kommission, og tilføjer.
– Verden har ændret sig meget over de sidste fem år. Vi har en meget handlingsivrig amerikansk præsident og administration, og vi har et kinesisk styre, som har en meget udfarende strategi. Der er en anden grad af aktivisme. Derfor skal Europa være mere på bolden.
Det er markante udmeldinger fra Margrethe Vestager, som der nok skal blive lyttet til i både Washington og Beijing.
Kina og USA skal åbne op
Men hvor er det, at kommissæren ser, at europæiske virksomheder bliver mødt med unfair konkurrence?
– Et konkret eksempel er, hvordan vi forholder os til udbud. Europas udbudsmarked er meget åbent, men europæiske virksomheder er ikke så velkomne til at deltage i udbud i andre dele af verden. Der vil jeg gerne have en højere grad af gensidighed, siger Margrethe Vestager og tilføjer:
– Der, hvor jeg er vokset op, er det sådan, at hvis du inviterer folk, så forventer du at blive inviteret tilbage. Og hvis du ikke bliver inviteret tilbage, så holder du op med at invitere.
Læs også lederen i DI Business: Europa skal kæmpe for sin plads verden

Med den rigtige strategi – og en klar, fælles europæisk linje – kan EU være med til at fremme sund og lige konkurrence mellem virksomhederne – og øget samarbejde om at løse globale udfordringer, skriver adm. dir i DI Lars Sandahl Sørensen på lederspladsen i DI Business.
Foto: Sif MeinckeGlem alt om politiske kæledægger
Et andet eksempel er, hvordan EU forholder sig til statsstøtte fra tredjelande i forbindelse med virksomhedsopkøb.
– Hvis en stat uden for Europa stiller hele statskassen til rådighed, så har vi et problem. Der er ikke forbud mod en dårlig investering. Der er heller ikke forbud mod en generøs investor. Men problemet er bare, hvis det bliver ved og ved, så er det unfair konkurrence. Og det ser vi på i øjeblikket, siger hun.
Til gengæld tager Vestager skarpt afstand fra forestillingen om, at man i Europa skal til at udvælge særlige sektorer, der i lyset af andre landes støtte til hjemlige industrier skal have særlig nidkær opmærksomhed og støtte fra politisk hold.
– Skatteyderne har tidligere betalt dyrt for sådanne strategier. Var politikerne superskarpe forretningsfolk, så skulle de være superskarpe forretningsfolk – og ikke politikere, siger hun.
Vestager kræver mere åbenhed fra søgemaskiner
Spørgsmålet om konkurrence spiller også ind i Margrethe Vestagers andet ansvarsområde – det digitale, hvor enorme mængder af data kan skabe enorme fordele.
Vestager skynder sig at påpege, at der absolut ikke er en jantelov om, at du ikke må være succesfuld og vokse dig stor.
– Men er du stor og har mange kræfter, så følger der også et særligt ansvar med. Du må ikke gøre det svært for andre at konkurrere mod dig og tage det hele selv, siger hun.
Vestager peger konkret på, at en ændring i en søgemaskines logaritmer over natten kan udrydde forretningsgrundlaget for en virksomhed.
– Det svarer til, at der er kommet nogle i nattens mulm og mørke og har taget butikskiltet ned, låst døren og kridtet vinduet. Du eksisterer simpelthen ikke mere. Her mener jeg, at det minimale er at sørge for, at virksomhederne har rettigheder, så de kan se, hvorfor de pludselig bliver rangeret anderledes i søgeresultaterne, og at der er en mæglingsmekanisme, siger hun.
Digitale løsninger kan skabe en bedre verden
Men hvad er den store ambition for Vestagers nye ansvarsområde? Hvad skal hendes succes måles på?
– For mig er det vigtigste, at vi har tillid til, at vi kan bruge teknologien til noget, som vi gerne vil. Vi hører hele tiden om den mørke side. Men grunden til, at der er en mørk side af ny teknologi, er, at der er et kæmpe potentiale. Vi kan få bedre sundhed og sygdomsbekæmpelse, bedre trafik og bedre luft og miljø, siger hun og tilføjer:
– Det gælder også i forhold til den grønne omstilling. Potentialet til at vinde klimakampen ligger også i teknologien.
For Vestager handler det især om at få spredt de digitale løsninger ud i alle dele af Europa, der ifølge kommissæren i dag er dybt delt mellem lande, der er meget digitale – såsom Danmark – og andre lande, der halter langt bagefter.
– Nye teknologier bliver først rigtig fantastiske, når vi bruger dem, siger Margrethe Vestager, der finder inspiration i den danske andelsbevægelses tilgang til ny teknologi.
– Havde man ikke haft andelsbevægelsen, havde man slet ikke fået gavn af centrifugen i samme omfang, som man gjorde. Det var andelsbevægelsen og andelsmejerier, der muliggjorde, at også de små landbrug fik gavn af den nye teknologi. På samme vis skal vi i Europa sørge for, at den nye teknologi kan komme alle til gavn, mener Vestager.
– Vi kan skabe samfund. Mange af de drømme, som vi har om samfund præget af høj livskvalitet, kan blive realiseret, hvis vi får udnyttet den nye teknologi. Det er den begejstring, som vi skal have frem, siger hun.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.
Følg klima hos DI
Regeringen og dansk erhvervsliv har indgået 13 klimapartnerskaber. Vi præsenterer dig for hvert enkelt partnerskab, og følger udviklingen.
DI Business Februar 2020
TEMA om nyt EU: Interview med EU-Kommissær Margrethe Vestager samt virksomhederne Velux og European Energy. Desuden artikler om Aalborg Portland og Resino Trykfarvers grønne omstilling, verdensmål samt digitalisering i engrossektoren.
Se hele magasinet