Amazon har siden slutningen af 1990'erne været aktive i flere europæiske lande. Det første sted de startede op var i Storbritannien i 1999. Snart er det svenskernes tur til at byde Jeff Bezos e-platform velkommen.

Foto:
23.10.20 DIB Nyheder

Amazon banker på: Skal danske virksomheder juble eller græde?

Amazons betydning for dansk erhvervsliv er til heftig debat. Fra Holland, hvor e-giganten netop har gjort sit indtog, manes der til besindighed. Dansk ekspert og DI ser risiko for ravage, hvis ikke de danske e-handlere kommer op i gear.

Når Amazon kommer til Danmark, vil det forandre dansk handelsliv for altid. Butiksgader vil uddø, danske e-handelsbutikker vil se sig udkonkurreret og shopping af alt fra fødevarer og toiletsager til møbler og streaming vil komme til at ske på den amerikanske internetgigants platforme.

Sådan lyder skrækscenariet for Amazons indtog i Danmark, som er rykket endnu tættere på med virksomhedens entré i Sverige inden længe. Men ifølge den hollandske professor og ekspert i e-handel Cor Molenaar er frygten for Amazon ofte væsentligt større end den faktiske betydning.

– I Holland var der også en kæmpe frygt for, at Amazon kom og gjorde en ende på alt handelsliv. Men sådan er det ikke gået. Amazon er langt fra blevet noget supermagt, siger Cor Molenaar.

Han tilføjer, at det også hænger sammen med, at Holland allerede har flere veletablerede e-handelsnavne, deriblandt bol.com og Coolblue.

– Generelt kan man sige, at Amazon har været succesfulde på e-handelsmarkeder, som ikke har været særligt veletablerede. Det gjaldt i England, Tyskland og Belgien, men det er meget sværere for Amazon i lande, hvor forbrugerne allerede har vænnet sig til lokale platforme. Her har Amazon ikke den store succes, siger professor Cor Molenaar og tilføjer:

– Det er vigtigt at huske på, at kultur også har betydning. Derfor tror jeg også, at Amazon kun vil blive dominerende, hvis de køber en dansk virksomhed eller er markant billigere end de danske virksomheder, siger han.

DI: Virksomhederne skal forberede sig på Amazons indtog

I DI Handel følger man nøje med i Amazons indtog i Norden.

– Vi opfordrer alle danske virksomheder til at forberede sig på en verden, hvor Amazon og andre større globale handelsplatforme får voksende betydning. Vores vurdering er, at e-handlen i fremtiden vil koncentrere sig om færre spillere, og det kan få betydning for rigtig mange danske virksomheder, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

Professor Jan Damsgaard fra institut for digitalisering ved Copenhagen Business School (CBS) er heller ikke i tvivl om, at Amazon kan få stor betydning.

– Amazon er som et gråt næsehorn. Danske virksomheder ved godt den er farlig, men giver den alligevel ikke tilstrækkelig med opmærksomhed. Men når den bliver vækket, kan den gøre kæmpe ravage. I Danmark befinder vi os lidt i en tornerosesøvn, siger han.

Ifølge Jan Damsgaard er Danmark stadig i webshop-æraen, hvor der i modsætning til i Holland ikke er nogle store online platforme. Når først der kommer en dominerende online-platform, vil det være som, da Danmark gik ”fra den lille familieejede købmandsbutik til supermarkedet”.

Det afgørende punkt bliver ifølge professoren imidlertid ikke, hvornår Amazon går ind i Danmark, men derimod hvornår Amazon introducerer deres Prime-tjeneste, som for otte euro om måneden både giver adgang til gratis fragt, hurtig levering og deres musik og videotjenester.

– Det er en virkelig attraktiv cocktail for forbrugerne, siger Jan Damsgaard.

Amazon er som et gråt næsehorn. Danske virksomheder ved godt den er farlig, men giver den alligevel ikke tilstrækkelig med opmærksomhed. Jan Damsgaard, Professor, Copenhagen Business School.

Amazon kan løfte dansk e-eksport

Er der stor uenighed om betydningen af Amazons indtog i Danmark blandt eksperterne, er der til gengæld enighed om, at danske virksomheder selv kan gøre en masse for at forberede sig.

– Min opfordring er, at de danske virksomheder får et endnu bedre billede af deres kunder og kommer i endnu tættere kontakt med dem. Det er i kendskabet til forbrugerne, at nøglen til succes ligger, siger den hollandske professor Cor Molenaar.

Det synspunkt bakkes op af Sidsel Dyrholm Holst fra DI Handel, som påpeger, at det er vigtigt for danske virksomheder at integrere og udvikle serviceydelser og arbejde målrettet med at styrke kundeoplevelsen, når de sælger produkter på nettet.

Samtidig er det vigtigt at huske på, at Amazon også kan være en vej ind på eksportmarkeder, som ellers kan være svære og ressourcekrævende at få fodfæste på. Professor Jan Damsgaard fra CBS giver som eksempel, at hvor du tidligere måtte opbygge relationer og et forhandlernetværk i Spanien, så kan danske producenter i dag blot benytte sig af Amazon – og Amazon kan tilmed tage sig af lagerstyringen.

– Hvis virksomheder griber det rigtig an, er der nogle kæmpe muligheder for øget e-eksport, hvor vi traditionelt har stået ret svagt i Danmark, siger han og tilføjer, at Amazon også kan bidrage til at håndhæve beskyttelsen af danske varemærker på de udenlandske markeder bedre, hvilket til tider kan være svært for danske virksomheder.

Vigtigt med lige konkurrencevilkår

Med til historien om Amazon hører dog også, at e-handelsgiganten qua sin størrelse har potentialet til at forvride markedet, eksempelvis gennem sine søgeresultater.

Sidsel Dyrholm Holst fra DI Handel mener derfor, at det er vigtigt med offentlig regulering af de online markedspladser, så der sikres fair og lige konkurrencevilkår.

– Mange virksomheder oplever desværre, at vilkårene for at sælge på en markedsplads kan være svære at gennemskue og konkurrenceforvridende. For de danske virksomheder er det et stort problem, som vi tager meget alvorligt, og som vi arbejder aktivt for at finde løsninger på både i EU og nationalt, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Hun tilføjer, at ny lovgivning, der skal bidrage til mere lige konkurrence, trådte i kraft denne sommer og mere træder i kraft i 2021. Derudover forventes EU-Kommissionen at komme med et udspil, der skal sikre, at digitale platforme påtager sig et større ansvar for at finde og fjerne ulovlige og farlige produkter fra deres platforme. 

Amazon

- Amazon er amerikansk og grundlagt af Jeff Bezos.

- Startede i 1995 som online boghandler og består i dag af 17 markedspladser i hele verden.

- Den 18. Amazon markedsplads forventes at åbne i Sverige inden længe.

- Tyskland, Storbritannien, Frankrig, Italien, Spanien, Holland og Sverige udgør Amazons syv europæiske markedspladser.

SÅDAN HÅNDTERER DU AMAZON

- Sæt dig ind i, hvad Amazon er, og hvordan markedspladsen fungerer.

- Find ud af, om der er et markeds- og forretningsmæssigt match mellem dine produkter og Amazon.

- Såfremt du ikke ønsker at sælge på Amazon, læg en plan for hvordan du kan udvikle og tilbyde dine kunder konkurrencemæssige fordele som ekstra service, hastighed, sortiment etc. Overvej også, om der er alternativer til Amazon, som er bedre egnet til dine produkter/virksomhed.

Du kan finde flere råd og vejledning på onlinemarkedspladser.dk, som DI Handel driver sammen med CBS med støtte fra Industriens Fond.

Sådan sælger du på Amazon

Som virksomhed kan du sælge på Amazon på tre grundlæggende måder:

  1. Amazon Seller: Du sætter prisen, du lagerfører og distribuerer selv varer. Du varetager kundeservice.
  2. Amazon Seller FBA (Fulfilment by Amazon): Du sætter prisen, Amazon lagerfører og distribuerer dine varer. Kundeservice deles mellem jer.
  3. Amazon Vendor*: Amazon køber dine varer. Amazon sætter prisen. Amazon lagerfører og distribuerer dine varer. Kundeservice varetages af Amazon.

*Som virksomhed kan man ikke vælge denne salgsmetode. Amazon tager selv kontakt til de brands, de ønsker at købe fra.

Kilde: DI Handel

Brug DI

Kontakt DI Handels branchedirektør
Sidsel Dyrholm Holst på 3377 3773, ­sdy@di.dk hvis du vil vide mere om ­e-handel og Amazon.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Sidsel Dyrholm Holst

Sidsel Dyrholm Holst

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3773
  • Mobil +45 2949 4649
  • E-mail sdy@di.dk

Relateret indhold