CanopyLABs adm. direktør, Sahra-Josephine Hjorth, håber, at virksomhedens læringsplatform kan være med til at udbrede de danske læringsværdier.

Foto: Kasper Kristoffersen/büro jantzen
27.10.20 DIB Nyheder

Digital undervisning et hit under corona

CanopyLABs digitale læringsplatform vinder frem takket være brugen af kunstig intelligens. Under coronakrisen er efterspørgslen vokset massivt i udlandet, fortæller adm. direktør Sahra-Josephine Hjorth.

Mennesker lærer på mindst 40 forskellige måder. Det fandt Sahra-Josephine Hjorth ud af i forbindelse med sine ph.d.-studier på Aalborg Universitet. I dag er hun adm. direktør og co-founder i virksomheden CanopyLAB A/S, der har udviklet en undervisningssplatform, hvor kunstig intelligens tilpasser kurset efter den enkelte brugers viden, behov og kompetencer.

Platformen minder om et socialt netværk. Brugerne har en personlig profil, det er muligt at følge andre brugere, og der er et newsfeed som på andre sociale medier.

– Det har resulteret i, at brugerne har en markant højere gennemførelsesrate, fordi de er en del af et læringsfællesskab, siger Sahra-Josephine Hjorth.

Læs også: Edtech - Nu køber Tyskland stort ind

80.000 brugere inden året er omme

Da coronavirus lukkede verden ned i foråret, blev digitale værktøjer til undervisning populære – og nødvendige. Det fik CanopyLAB til at lancere en gratis platform til lærere, som var udfordret af coronakrisen.

– Det er en gratis undervisningsplatform, som vi lancerede i juli, og på nuværende tidspunkt har den 10.000 brugere. Men vi forventer, at den rammer 80.000 inden året er omme, fortæller Sahra-Josephine Hjorth.

Hun forklarer desuden, at der under coronanedlukningen var stor forskel på det danske og de udenlandske kontorer.

– I Danmark var der meget stille, mens der var massiv fremgang i Sydamerika og Afrika. Vi havde lige overtaget et kontor i Peru og lært vores nye medarbejdere at kende – og så kom corona. Vi vågnede op til 250 henvendelser – vi plejer at have lidt over 10. Det glemmer jeg aldrig, siger hun.

Læs også: Arkitekter vil være digitale frontløbere

Automatisering giver tid og værdi

Oprindelig var CanopyLABs undervisningsplatform rettet mod virksomheder, der vil videreuddanne deres ansatte. Men i dag bliver platformen også brugt af skoler og universiteter. Det er blandt andet derfor, at Sahra-Josephine Hjorth også har taget et element med, fra da hun selv underviste på universitet.

– Hos vores konkurrenter ser brugeren en video og tager en quiz. Men på universitetet lavede jeg mange forskellige øvelser med mine studerende såsom debatter og rollespil, fortæller hun.

Derfor gjorde CanopyLAB det muligt for underviserne at bruge forskellige øvelser i undervisningen.

– I første omgang valgte brugerne det fra, men da vi begyndte at matche læringsindholdet med pædagogisk øvelse ved hjælp af kunstig intelligens, blev det en succes.

Og den udvikling stopper ikke her:

– Vores tanke er, at vi vil minimere de ting, der tager lang tid for en underviser. Jo mere vi automatiserer, desto mere tid frigiver vi til at være kreative og give hinanden værdi, siger Sahra-Josephine Hjorth.

Vil være et globalt brand inden for læring

CanopyLAB vinder også fodfæste i udlandet. Om fem år er et af målene, at CanopyLAB skal være markedsleder i Sydamerika og i de engelsktalende dele af Afrika.

– Vi har turdet tage nogle chancer med nogle markeder, som vi mente var klar til vores produkt. Jeg ser os som et globalt brand inden for læring, og at vi er med til at løfte en generation af unge mennesker og deres kollektive kompetenceniveau i samarbejde med NGO’er, siger hun. 

Læs også: Corona sætter gang i virksomhedernes IT-investeringer

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter Henningsen Hansen
Skrevet af:

Peter Henningsen Hansen

Christian Hannibal

Christian Hannibal

Digitaliseringspolitisk chef

Relateret indhold