Lederopgaven har stået på krisestyring fra første dag for adm. direktør Susanne Mørch Koch. Coronakrisen har halveret forlystelseshavensbesøgstal.

Foto: Anders Hviid-Haglund/Tivoli
28.10.20 DIB Nyheder

Tivoli-direktør: Det er vigtigt at kunne omstille sig hurtigt

Susanne Mørch Koch landede i Tivolis chefstol midt i coronakrisen. Det kræver hurtige og kreative løsninger, siger hun. Refleksioner må vente til senere.

Og så skal vi i Tivoli!

Den sætning har de fleste danskere nok hørt eller sagt på et tidspunkt i deres liv.

Tivolis nye adm. direktør Susanne Mørch Koch vil meget gerne have, at mange tilføjer ordet ”igen”, for hun har taget plads for bordenden for den kendte og populære attraktion på et tidspunkt, hvor coronakrisen har halveret antallet af gæster.

Krisen holder de udenlandske turister væk og de hjemlige gæster er forhindret i at samles i større forsamlin­ger til de ellers så populære rockkoncerter på Tivolis plæne midt i København. Derfor gælder det nu om at få flere til at genbesøge forlystelseshaven.

- Vi er helt inde og arbejde med, hvad der er magisk ved at gå i Tivoli. Hvad der er kerneoplevelsen. Turisterne er her jo ikke som tidligere, og der kan gå lang tid, før vi kan rejse, som vi gjorde før corona. Nu handler det derfor om få flere danskere til at besøge Tivoli mere end en eller to gange om året, siger Susanne Mørch Koch.

Læs også: DI: Aftale om hjælpepakker giver tiltrængt hjælp – og vil lukke et alvorligt hul i redningsnettet

Halveret besøgstal

Tivoli er en sammensat størrelse med plads til nostalgi og modernitet, klassisk ballet og rap, hotdogs og gourmetmad og en blomsterhave, der tager farve af årstiderne. I de senere år har mellem 4,4 og 4,9 millioner gæster nydt de mange tilbud – i år ventes besøgstallet for nuværende at være halvdelen. Og de skal ikke opleve et Tivoli for halv kraft.

- Kunststykket bliver derfor at gøre et åbent Tivoli skalerbart, hvor vi ikke går på kompromis med gæsteoplevelsen og sikkerheden, siger Susanne Mørch Koch.

At skulle lede Tivoli under de betingelser lå ikke i kortene, da det 5. marts blev kendt, at hun skulle være topchef for landets mest besøgte turistattraktion. ”Med Susanne på topposten er vi både sikre på, at Linje 8 kører til tiden, og at Tivoli aldrig bliver færdig,” som det hed i pressemeddelelsen.

Seks dage senere lukkede Mette Frederiksen Danmark ned på grund af coronakrisen, og da Susanne Mørch Koch havde første direktør-dag 3. august, var kultur- og hotel- og underholdningsindustrien blandt de hårdest ramte af pandemien. Derfor har den stået på krisestyring fra dag ét, hvor Tivoli blandt andet juni måned måtte afskedige over 200 medarbejdere i en situation, hvor ikke alle hjælpepakker tilgodeså Tivoli. Susanne Mørch Koch afviser dog at kritisere den politiske opbakning, men håber på en hjælpende hånd, hvis der bliver åbnet for et differentieret momssystem, hvor momsen på hoteller, restauranter og forlystelser sættes ned.

- Vi ser den tendens i udlandet, og Danmark risikerer meget pludseligt at blive en dyr destination og dermed valgt fra blandt de udenlandske turister, siger hun.

Læs også: Corona sætter gang i virksomhedernes IT-investeringer

Vi kan vende pandemien til en styrke for Tivoli. Det kræver krisestyring nu. Men Tivoli er et kreativt og idérigt sted, hvor der hele tiden tænkes i udvikling, og de mange medarbejdere kommer med bud på, hvordan vi skal komme fremad igen Susanne Mørch Koch, adm. direktør i Tivoli

Brug for al ledelseserfaring

Linje 8 har så vidt muligt overholdt køreplanen – men der er længere imellem børnene i Tivolis sporvognsrute end Tivoli-direktøren bryder sig om. Til gengæld vil hun godt skrive under på, at Tivoli aldrig bliver færdig, for behovet er ekstraordinært stort for at tænke i nye baner.

- Opgaven har kaldt på al min erfaring som leder, og vi spiller jo stadig med blind makker, fordi vi ikke ved, hvordan pandemien udvikler sig. Men modsat før ved vi nu mere om, hvad vi skal indrette os efter, siger hun.

Derfor tænker Tivoli-ledelsen coronakrisens restriktioner ind i alle arrangementer i 2021.

- Vi kan vende pandemien til en styrke for Tivoli. Det kræver krisestyring nu. Men Tivoli er et kreativt og idérigt sted, hvor der hele tiden tænkes i udvikling, og de mange medarbejdere kommer med bud på, hvordan vi skal komme fremad igen, siger Susanne Mørch Koch.

Coronakrisen givet hende en anden balance mellem at tænke langsigtet og kortsigtet:

- Vi er dygtige til at tale om langsigtede strategier, og de er bestemt ikke unødvendige. Men lige nu giver langsigtede konkrete strategier for de næste fem år mindre mening. Vi ved, hvad vi sigter efter. Men krisen viser, at det er vigtigt at kunne omstille sig hurtigt. Det kræver, at ledelsen er nærværende om det, som foregår her og nu.

Læs også: 40 års jubilar: ”Vi kommer også gennem coronakrisen”

Reflektion må vente

Derfor er det også for tidligt at reflektere over dybe læringer i løbet af krisen.

- Vi ved ikke engang, om vi er nået midten af coronakrisen endnu. For mig er det vigtigt, at vi her og nu er agile og kan fremtidssikre og bringe Tivoli intakt og styrket igennem krisen. Evalueringen kommer bagefter – både for virksomheden og for hvilke ledelsesmæssige ting, jeg har lært af krisen, siger hun.

Hun har ikke fortrudt sit ja til jobbet.

- For mig er det mere et privilegium. Tivoli har eksisteret siden 1843 og rigtigt mange danskere har Tivoli tæt ved hjertet. Vi har en vigtig opgave i at passe på Tivoli og bringe Tivoli sikkert igennem denne krise, og det er jeg faktisk stolt over at være med til. 

Læs også: Ti tips til det bedste arbejdsfællesskab under corona

Susanne Mørch Koch

2020: Adm. direktør for Tivoli.

2017: Adm. direktør for Danske Spil.

2013: Kommerciel direktør og medlem af koncernledelsen i DSB.

1999 – 2013: Bl.a. konsulent hos MCKINSEY & CO.

Medlem af bestyrelsen for DLG.

Tidligere medlem af bestyrelsen for Scandic Hotel Group og Coop Danmark.

Medlem af DI’s hovedbestyrelse.

Uddannet på Copenhagen Business School.

 Tivoli

- Grundlagt i 1843 af officer og iværksætter Georg Carstensen. H.C. Andersen var blandt de første gæster

- 4,6 millioner gæster besøgte Tivoli i 2019

- Omsætning i 2019 på 1,1 mia. kr. og rekordoverskud på 209 mio. kr.

- Ansatte: 910, 31 årsværk
(1/1 – 1/10 2020)

- Børsnoteret. Chr. Augustinus Fabrikker Aktieselskab er største aktionær med samlet ejerskab på 57 procent

Tivoli tænker covid-19-­sikkerhed ind i alle oplevelser

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold