Situationen er hjerteskærende, men branchen har brug for alle rutinerede og robuste kræfter til at holde skuden flydende, til det klarer op.

Foto: Morten Rygaard
25.11.20 DIB Nyheder

Adm. direktør frygter tavshed fra 1. januar

Adm. direktør Dan Hammer, Royal Arena kæmper for at holde Danmarks nyeste multiarena flydende i en corona­tid med aflysning af nærmest alt. Efter nytår bliver der helt stille.

Coronakrisen har ramt også kulturlivet hårdt - blandt andet på grund af forsamlingsforbudet. I København kæmper en trist men fokuseret adm. direktør med at holde Royal Arena på ret køl. Så længe han kan. 

DI Business har ringet Dan Hammer op for at høre, hvordan det går.

Hvad er status i Royal Arena lige nu?
– Siden det berømte pressemøde i marts har vi udskudt koncerter med blandt andre Celine Dion, Kashmir, Nick Cave og Pearl Jam. Det var mange udsolgte show, og vi havde i perioden regnet med over 400.000 gæster. I stedet har vi – med hjælp fra vores loyale kommercielle partnere – holdt nogle intimkoncerter med 450 deltagere pr. gang og samlet set haft 5.000 gæster. Omsætningen er nede med ni cifre. Det kan mærkes på alt.

Hvad gør I?
– Vi har fået del i hjælpepakkerne. Særligt den for faste omkostninger har vi været taknemmelige for, for vi har dyr husleje, vedligehold, opvarmning og lovpligtig service uanset om der er gæster eller ej. Derudover har vi desværre måttet afskedige medarbejdere, og alle er gået ned i løn.

Hvordan ser fremtiden ud?
– Politikerne gør sikkert, hvad de kan. Men vi, og særligt indholdsleverandørerne, artister og dem med scene, lys og lyd lider. Fra 1. januar har vi ikke en krone i indtægt. Vi vil være effektivt tvangs­lukket, indtil der kommer en vaccine eller testmuligheder, der gør, at vi kan holde store arrangementer igen.

Hvordan klarer du det?
– Jeg er trist men fokuseret. Situationen er hjerteskærende, men branchen har brug for alle rutinerede og robuste kræfter til at holde skuden flydende, til det klarer op. Det har været meget bevægende at høre den live musik, vi med partnernes hjælp faktisk har kunnet præsentere, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at der er et meget klart lys for enden af tunnelen. Mennesker behøver simpelthen liveoplevelser med andre mennesker.

Karen Witt Olsen
Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold