Danskerne prioriterer oplevelser frem for fysiske varer
Nye tal: Salget i detailhandlen steg en smule i januar, når man korrigerer for sæsonudsving. Men forbrugernes indkøbsmønster er ved at ændre sig
Salget steg med 0,5 pct. i januar, viser detailomsætningsindekset fra Danmarks Statistik. Detailomsætningsindekset tager højde for prisændringer, sæsonmønstre og antallet af handelsdage.
- I januar sunder mange sig efter julemåneden. Derfor er januar normalt en tung måned for detailhandlen. Men når man sæsonkorrigerer salget, peger det faktisk en anelse frem, siger Morten Granzau, underdirektør i Dansk Industri (DI).
Over det seneste års tid er danske husholdningers forbrug af varer ifølge nationalregnskabet kun steget med 0,7 pct. Til sammenligning er forbruget af tjenester inklusiv turistrejser steget med 3,7 pct. i samme periode.
- Mange forbrugere har fået flere penge mellem hænderne. Men vi prioriterer i højere grad at købe oplevelser og services frem for fysiske varer, siger Morten Granzau.
Trods de små hop i detailsalget, sker der store forandringer i detailbranchen.
- I 2019 er salget i den fysiske detailhandel gået tilbage inden for flere områder. Særligt tøjforretninger og isenkræmmere har haft et hårdt år. Modsat går internethandlen frem. I 2019 har det især været medicin og produkter til personlig pleje, som danskerne i stigende grad lægger i den online betalingskurv, siger Morten Granzau.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.