Mange brancher kan drage nytte af digitalisering - specielt i en tid, hvor man skal skære ned på fysisk kontakt med andre mennesker.

Foto: Getty
26.03.20 DI Business Nyheder

Corona-krise sparker gang i brug af digitale papirer

Behovet for at holde fysisk afstand under Corona-krisen skærper virksomhedernes interesse for at digitalisere processer, når de skal eksportere. Det oplever både Dansk Industris certifikatservice og virksomheden ClearView Trade, der står bag eksportportalen. Det gør hverdagen lettere, siger eksportvirksomhed.

Under Corona-krisen har virksomheden ClearView Trade oplevet et stigende antal henvendelser fra virksomheder, der har fået øjnene op for digitalisering.

Virksomheden har specialiseret sig i at digitalisere processer og dokumenter indenfor transport og logistik. Deres hjemmeside Eksportportalen, som er udviklet i samarbejde med Dansk Industri, hjælper deres kunder med netop det, og det er praktisk, når man skal undgå fysisk kontakt med andre mennesker.

- Det er gået op for flere virksomheder, at vi tilbyder en platform, hvor det ikke er nødvendigt at mødes fysisk. Vi understøtter hjemmearbejde, og det er jo praktisk i den nuværende situation, siger Poul Andersen, Sales Director i ClearView Trade og tilføjer:

- Vi har lavet en platform, hvor virksomheder kan booke transporten og genbruge data til de relevante certifikater og dokumenter. Det sparer tid for vores kunder og giver øget transparens, siger Poul Andersen.

I Dansk Industri mærker man også den stigende digitaliserings-interesse.

- Sammen med ClearView Trade holdt vi i sidste uge et webinar om mulighederne med næsten 120 deltagere og efterfølgende har mange af deltagerne valgt gå i gang med at bruge Eksportportalen, siger Jens Holst-Nielsen, Markedschef i DI.

 Læs også: Chr. Hansens produktionsfaciliteter kører på fuld damp

Digitalisering under Corona-krisen

Et eksempel på en virksomhed, der har erstattet de klassiske papirdokumenter med digitale dokumenter, er OFS Fitel Denmark, der producerer optisk fiber.

De oplever, at digitaliseringen har været fordelagtig under den nuværende Corona-krise, hvor direkte kontakt med andre mennesker bliver begrænset.

- Digitaliseringen har klart hjulpet. Det gør jo, at der er mindre omgang med mennesker. Eksempelvis kommer der ikke et bud ud til virksomheden og skal hente papirer, siger Hanne Larsen, Costumer Service i OFS Fitel Denmark.

Før OFS Fitel Denmark gik digitaliseringsvejen var det en omstændelig proces, når virksomheden skulle have stemplet deres certifikater.

Et bud skulle komme og hente certifikatet, køre det ind til DI’s Certifikatservice, hvor det skulle stemples, og efterfølgende bringes tilbage til virksomheden igen.

Ifølge Hanne Larsen har omstillingen til de mere moderne metoder ikke været besværlig.

- I opstartsfasen var der nogle småting, der skulle rettes til. Med tiden er systemet løbende blevet opgraderet med nye tiltag, så det gøres smartere og bedre. Det har ikke været en svær proces, og det har gjort vores hverdag lettere.

Læs også: Coronakrisen giver danske butikker kniven for struben

Mere info om DI's Certifikatservice her.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Jens Holst-Nielsen

Markedschef

  • Direkte +45 3377 3017
  • Mobil +45 2060 6986
  • E-mail jhn@di.dk

Relateret