26.03.20 DIB Nyheder

Coronakrisen giver danske butikker kniven for struben

Nye tal: Virkeligheden har overhalet mange af de nøgletal, der kommer for tiden, som alle fortæller om en verden før coronakrisen. Det gælder også for detailsalget, som udviste ganske normal adfærd i februar måned, men som kommer til at blive hårdt ramt i kommende måneder på grund af blandt andet restriktioner og hjemmearbejde.

Februar er traditionelt årets dårligste måned for detailhandlen, og salget i februar faldt også med 3,6 pct. i forhold til januar, uden sæsonkorrektion. Det viser detailomsætningsindekset fra Danmarks Statistik. Korrigeret for sæson steg indekset med 0,3 pct.

Coronakrisen kommer til at sende omsætningen ned i kulkælderen i de kommende måneder, vurderer underdirektør Morten Granzau fra Dansk Industri (DI), som repræsenterer 11.500 virksomheder.

- Januar og februar er normalt årets to ringeste måneder for detailhandlen, fordi forbrugerne lige skal komme sig oven på novembers udsalgsjagt og decembers julehandel. Coronakrisen betyder dog, at mange af landets butikker vil komme til at skulle se langt efter det salgsløft, som forårsmånederne ellers typisk bringer med sig. Det vil sætte kniven for struben på mange, siger Morten Granzau, underdirektør i DI. 

- Restriktionerne på den fysiske detailhandel betyder, at danskerne i år i endnu højere grad end normalt vil gøre deres forårsshopping på nettet, og det kan være hårdt for den lille strøgbutik, siger Morten Granzau.

Coronakrisen kan dog også øge omsætningen inden for dele af detailhandlen.

- Mens store dele af butikslivet vil opleve vigende aktivitet, handler vi masser af dagligvarer. Flere hundrede tusinde danskere arbejder hjemme i disse dage, og manges børn er hjemme fra skole og institution. Det vil gøre, at indkøbsvognene har lidt mere top på end normalt, når flere måltider pludselig skal indtages i hjemmet – af hele familien, siger Morten Granzau.

- Mange virksomheder og job i detailhandlen er på spil i disse dage, og ligesom for det øvrige erhvervsliv er det afgørende for butikkerne, at de økonomiske hjælpepakker bliver udmøntet så hurtigt som muligt. For mange virksomheder er det et spørgsmål om liv eller død, og en økonomisk håndsrækning kan være med til at redde dem fra en konkurs og fyrede medarbejdere, siger Morten Granzau.

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Morten Granzau Nielsen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 4676
  • Mobil +45 2245 4620
  • E-mail mogr@di.dk

Relateret