Danmark har store muligheder for at bidrage til at sænke verdens madspild viser en ny casesamling fra Food Nation.

Foto: Food Nation
11.03.20 DIB Nyheder

Dansk samarbejde giver adgang til 1,2 billioner dollar marked

Samarbejde på tværs af sektorer giver Danmark store muligheder for at mindske verdens madspild, der har en værdi af 1,2 billioner dollar.

Den danske fødevare- og landbrugssektor og dens samarbejde med andre sektorer, forskningsinstitutioner og GTS-institutter giver Danmark store muligheder for at bidrage til at sænke verdens madspild. Det viser en ny case-samling, som det offentlig-private partnerskab Food Nation har udarbejdet

- Vi tror på, at for at finde nye løsninger til at mindske det globale fødevaretab og madspild, er det nødvendigt at tænke i nye samarbejder og partnerskaber på tværs af landegrænser samt forske endnu mere i innovative løsninger, siger Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Hun påpeger, at en tredjedel af de fødevarer som årligt produceres på verdensplan, går tabt. Det svarer til 1.6 milliarder tons fødevarer med en værdi på omkring 1,2 billioner dollar. Reduktion af fødevaretab og madspild er derfor ikke kun et nødvendigt skridt mod en bæredygtig udvikling, det er også en god forretning.

- Den danske fødevareklynge ser ikke kun fødevaretab og madspild som en udfordring, men også som en stor forretningsmulighed. Og vi er ivrige efter at samarbejde med ligesindede partnere, siger Lise Walbom.

Læs også: Fødevareklyngen er et hestehoved foran andre

Der er en særlig tillid og vilje til samarbejde i Danmark, som mange lande misunder os. Leif Nielsen, Branchedirektør

Imponerende samling gode eksempler

Nogle af de innovative løsninger fra den danske fødevare- og landbrugssektor har Food Nation samlet i en samling af eksempler på danske virksomheder og samarbejder, der bidrager til mindsket madspild i hele forsyningskæden. Den skal vises frem for internationale indkøbere og professionelle interessenter i hele verden.

Blandt eksemplerne er ingrediensvirksomhederne Chr. Hansen, Novozymes, Palsgaard, DuPont (tidligere Danisco) og Arla Food Ingredients, der alle bidrager til forlænget holdbarhed af mad i mange afskygninger. Dertil kommer de mindre virksomheder Fejø Krabber og det økologiske bageri Jalm&B, der er kommet i selskab med store virksomheder som Mærsk, Danish Crown, Danfoss med flere.

-  Det er en imponerende samling, der med al tydelighed viser både styrken i den danske fødevareklynge. Men i særdeleshed også viser, hvor gode vi er til at samarbejde på tværs, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

Særlig dansk tillid og vilje til samarbejde

Han fremhæver eksempelvis samarbejdet Too Good To Go initiativet, der blandt andet har ført til, at Arla Foods, Thise, Carlsberg, Unilever, Orkla Foods Denmark og mange andre har ændret mærkningen på deres varer til ”bedst før - ofte god efter.”

- Der er en særlig tillid og vilje til samarbejde i Danmark, som mange lande misunder os. Det er rigtig flot eksemplificeret i Food Nations arbejde, og det giver os virkelig gode muligheder i det helt nødvendige arbejde for at få produceret mad ned i folks maver - i stedet for at det går til spilde, siger Leif Nielsen.

Læs også: DI: Dansk forsvar trænger til hjælp fra private

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Leif Nielsen

Leif Nielsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3015
  • Mobil +45 2724 5638
  • E-mail leni@di.dk

Relateret indhold