Coronakrisen får e-handlen til at stige, og flere virksomheder til at lave hjemmesider

Foto: Colourbox
30.03.20 DIB Nyheder

E-handel og hjemmesider tager fart under Corona-krisen

Mens fysiske butikker holder lukket, boomer e-handlen. PostNord leverer 30 pct. flere pakker hjem til danskerne, og SimpleSite sælger stadig flere hjemmesider til virksomheder, der vil i gang med webshops.

Corona-krisen tvinger mange virksomheder til af lukke deres fysiske forretninger - og mange danskere til at være hjemme.

Det mærker PostNord tydeligt med over 30 procent flere pakker, der skal ud til de danske hjem.

- Det har været overvældende. Vi ser stigende pakkemængder på over 30 procent, som kommer fra handler på de danske webshops. Vi ser tilsvarende et fald i de udenlandske webshops, siger Lene Reipuert, Head of Parcel Operations i PostNord.

Læs også: Lynhjælp fra minister: Grønt lys til at udsætte marts-betaling af A-skat

Tid til at prøve noget nyt

SimpleSite mærke også tydeligt effekterne af, at flere fysiske forretninger ikke kan tage imod kunder. Der er run på at få lavet hjemmesider eller en decideret webshop, forklarer Morten Elk, der er grundlægger og administrerende direktør i SimpleSite.

- Efterspørgslen er stor, og er blevet større efter flere lande er gået i lock down, siger han.

SimpleSite tilbyder en platform, hvor virksomheder nemt og billigt kan lave en hjemmeside eller webshop. Og mange virksomheder bruger formentlig Coronakrisen til at tænke nyt.

- Man har måske tænkt, at man godt kunne tænke sig at prøve en ny slags forretning, eller prøve livet som selvstændig. Nu har mange tid til det, og mange oplever også behovet for at lave en hjemmeside til deres virksomhed, siger Morten Elk.

Branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel opfordrer virksomhederne til at give den digitale handel – og mulighederne der - et skud. 

- Den ekstraordinære situation, vi står i, hvor virksomheder ikke kan holde deres butikker åbne, og hvor mange mennesker er nødt til at være hjemme, er en god mulighed for virksomhederne til at styrke de digitale salgskanaler, siger branchedirektøren i DI Handel og uddyber:

- De investeringer og ressourcer, som anvendes på at styrke de digitale salgskanaler, gavner ikke blot virksomhederne her og nu, men er også en investering, som vil betyde, at de står stærkere på den anden side af krisen. 

Læs også: Håndvægte, håndsprit og byggemarkeder holder Danske Fragtmænd kørende

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter Henningsen Hansen
Skrevet af:

Peter Henningsen Hansen

Sidsel Dyrholm Holst

Sidsel Dyrholm Holst

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3773
  • Mobil +45 2949 4649
  • E-mail sdy@di.dk

Relateret indhold