De seneste seks uger har DI talt direkte med mange tusind medlemsvirksomheder – og endnu flere har fået hjælp via den dedikerede corona-hjemmeside.

Foto: Getty
23.04.20 DIB Nyheder

Corona: 10.000 flere henvendelser på fem uger

Coronakrisen afføder rigtig mange spørgsmål i alle dele af erhvervslivet. Dansk Industri har modtaget 10.000 ekstra henvendelser i løbet af de seneste fem uger. En af dem kom fra Koch Biler A/S i Aarhus, der sammen med resten af bilbranchen er særlig hårdt ramt.

- Jeg husker især den aften, hvor Mette Frederiksen holdt det første pressemøde. Der blev jeg sgu bekymret. Ikke kun for økonomien i min virksomhed, men mindst lige så meget for mine ansatte – alle dem, som er afhængige af virksomheden, siger Jan Koch, som er indehaver af Koch Biler A/S i Aarhus og har i alt 28 ansatte.

Tiden efter det første pressemøde har været fuld af svære spørgsmål, for selv om Jan Koch gennem sine mange år som bilforhandler har oplevet både gode og dårlige tider, er udfordringerne denne gang uden sidestykke. Han har derfor haft god gavn af den rådgivning, som Dansk Industri (DI) har tilbudt sine medlemsvirksomheder under krisen.

Læs også: Nu åbner gratis rådgivning – søg den!

Taknemmelig for rådgivning

I alt 10.000 ekstra henvendelser fordel på alle brancher er det indtil videre blevet til – det er tæt på en tredobling af det normale antal henvendelser. En stor del af henvendelserne kommer fra små og mellemstore virksomheder som Koch Biler A/S.

- Jeg er virkelig glad for, at jeg har kunne ringe ind med mine mange spørgsmål og få et kvalificeret svar. Ja, jeg vil faktisk gå så vidt som til at sige, at jeg er taknemmelig for den rådgivning, jeg har fået. Det har jo været rigtig godt med hjælpepakkerne, men det har ikke været helt let af finde ud af, hvordan man passer ind i dem – og de er jo også blevet justeret hen ad vejen, siger Jan Koch, som også glæder sig over den samarbejdsvilje og fleksibilitet, hans medarbejdere har udvist.

Han her netop nu en del af sine medarbejdere gående hjemme med lønkompensation – og alle medarbejdere inklusive Jan Koch selv er gået ned i løn, mens virksomheden venter på, hvad åbningen af samfundet vil bringe i de kommende uger og måneder.

Læs også: Coronakrisen kan sætte markante spor i danskernes psyke

Mange mindre virksomheder har af gode grunde færre ressourcer internt til at håndtere nogle af de problemstillinger, som opstår i denne helt særlige situation Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI

Alle brancher mærker krisen

Bilforhandlerne er særdeles hårdt ramt af krisen med en nedgang i omsætningen på 40-50 procent, men de er langt fra alene. Hotel- og restaurationsbranchen, rejsebranchen og hele oplevelsesøkonomien er gået i stå, men fremstillingsindustrien og stort set alle andre dele af erhvervslivet mærker også effekterne af krisen i varierende grad.

- Siden coronakrisen brød ud i Danmark, har vi oplevet en kraftig stigning i antallet af henvendelser fra vores medlemsvirksomheder. Mange virksomheder er helt naturligt bekymrede og frustrerede over situationen, og mange har spørgsmål, de har behov for vores hjælp til at finde svar på, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

- De seneste seks uger har vi talt direkte med mange tusind medlemsvirksomheder – og endnu flere har fået hjælp via vores dedikerede corona-hjemmeside. Det er først og fremmest spørgsmål om ansættelsesforhold og vejledning om de forskellige hjælpepakker, der presser sig på, og jeg er meget positivt overrasket over, at det sjældent drejer sig om opsigelser, men om alternativer hertil, såsom fremrykket ferie og lønkompensation. Det er efter min mening et udtryk for en god portion samfundssind, siger DI’s adm. direktør.

Læs også: Verdensøkonomien vil opleve den største tilbagegang siden 1930’erne 

SMV’erne har særlige behov

Bag den klare størstedel af de mange tusinder henvendelser står mindre virksomheder. Dem, mener DI-direktøren, har vi som samfund en særlig forpligtelse til at holde hånden under.

- Alle virksomheder er udfordrede – og har brug for råd og vejledning. Mange af vores store medlemsvirksomheder er bedre klædt på til at håndtere coronakrisen, end de mindre virksomheder er, når de bliver ramt. Ikke fordi de store virksomheder ikke også kan blive ramt hårdt på både omsætning og omkostninger, men mange mindre virksomheder har af gode grunde færre ressourcer internt til at håndtere nogle af de problemstillinger, som opstår i denne helt særlige situation, siger DI-direktøren.

- De mindre virksomheder har derfor tit behov for en ekstra hjælpende hånd, og det skal både politikere og de virksomheder, der handler med hinanden, være opmærksomme på, fortsætter han.

Læs også: Nye kompetencer til SMV’er for 86 mio. kr.

Vejledninger på hjemmeside

Han glæder sig over, at DI’s organisation trods det store ekstra tryk har været i stand til at hjælpe medlemmerne med deres mange spørgsmål om bl.a. reglerne for hjemsendelse og lønkompensation.

- Det her er jo en af vores absolutte kerneopgaver – at rådgive vores medlemmer – så vi er rigtig glade for, at virksomhederne tager fat i os, når de har brug for os. Men de 10.000 ekstra henvendelser er samtidig et klart udtryk for, hvor alvorlig situationen er. For mange handler det her om deres virksomheds overlevelse, understreger Lars Sandahl Sørensen.

Udover henvendelser på telefon og mail, har et stort antal medlemmer også brug de vejledninger, som løbende er blevet lagt ud på DI’s coronahjemmeside. I alt har mindst tre fjerdedele af medlemsvirksomhederne trukket på DI’s rådgivning under krisen.

Læs også: DI udskyder kontingentbetalinger igen

Få hjælp

Få gratis rådgivning, hvis din virksomhed er udfordret af corona
Industriens Fond tilbyder gratis rådgivning til virksomheder med 10-500 ansatte der beskæftiger sig med produktion, fremstilling eller teknologi her i Danmark. Ring 33773417 nu og hør, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.

Læs mere på Genstartnu.dk

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Morten Granzau Nielsen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 4676
  • Mobil +45 2245 4620
  • E-mail mogr@di.dk

Relateret