DI: Perfekt timing at sætte gang i Femern-byggeri
Femern-forbindelsen styrker danske erhvervsliv, er strategisk vigtig for Danmark - og med tanke på corona og den økonomiske krise er det perfekt timet at sætte gang i byggeriet af så stor infrastruktur, mener Dansk Industri.
- Beslutningen om at sætte gang i byggeriet af Femern-forbindelsen er så vigtig, at den vil blive skrevet ind i historiebøgerne.
Så flotte var ordene fra branchedirektør Michael Svane, DI Transport, da partierne bag Fermen Bælt-forbindelsen fredag kl. 10:00 præsenterede en ny aftale om at sætte gang i byggeriet fra 1. januar 2021.
Præsentationen af den nye aftale foregik ved Transportministeriet i København, og her sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) blandt andet, at byggeriet markerer en milepæl i Danmarkshistorien.
Vi har tålmodigt ventet på denne beslutning i flere år. Det er glædeligt, at byggeriet nu kommer i gang Michael Svane, Branchedirektør
Nyt liv og optimisme i økonomien
DI’s branchedirektør for transport forklarer, at Fermen-forbindelsen er strategisk vigtig for Danmark.
- Den vil styrke dansk erhvervsliv og skabe nye muligheder for borgerne i store dele af landet, siger han.
Michael Svane pointerer, at med tanke på, at Danmark er på vej ind i en økonomisk krise, som vi ikke har set siden 1930’erne, er timingen for igangsættelse af byggeriet helt perfekt.
- Byggeriet af Femern-forbindelsen kan være med til at puste liv og optimisme i dansk økonomi. Og samtidig belaster den ikke investeringer i andre store offentlige byggeprojekter, da den er 100 procent brugerbetalt, siger han.
Læs også: Sæt disse vej, kollektiv trafik, klima og cykelinitativer hurtigt i gang
7 – 10 minutters overfart
Byggeriet vil starte 1. januar 2021 med tunnelen under Femern Bælt, der bliver en af verdens længste med sine 18 kilometer.
Tidshorisonten for rejser er lige nu, at togpassagerer og bilister ventes at kunne køre fra Rødby og Puttgarden og retur fra medio 2029. Rejsetiden mellem Danmark og Tyskland vil være ti minutter i bil og syv minutter i tog.
Budgettet for byggeriet var i 2015 på over 52 milliarder kroner, og det er tidligere blevet kritiseret for at være for dyrt. Men det afviser branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
- Den kritik er grundløs. Lige nu har vi historisk lave renter, så det er et perfekt tidspunkt at bygge så stor infrastruktur, siger han.
Michael Svane ser frem til at følge byggeriet i Rødbyhavn, hvor der anlægges produktionshavn og en fuld tunnelfabrik.
- Vi har tålmodigt ventet på denne beslutning i flere år. Det vigtigste har altid været, at Femern-forbindelsen bliver til noget - ikke hvornår. Men det er glædeligt, at byggeriet nu kommer i gang, siger DI’s branchedirektør.
Ejeren af Femern Bælt-forbindelsen er den danske stat, og Femern A/S er bygherre.
Læs også: DI’s coronabarometer: Den dybe krise fortsætter ufortrødent
Få hjælp
Få gratis rådgivning, hvis din virksomhed er udfordret af corona
Industriens Fond tilbyder gratis rådgivning til virksomheder med 10-500 ansatte der beskæftiger sig med produktion, fremstilling eller teknologi her i Danmark. Ring 33773417 nu og hør, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.
Læs mere på Genstartnu.dk
Info om COVID-19
Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.