Ledere tænker ikke kun ordrer og forsyningskæder – men også arbejdspladsens indretning og ansatte. Særligt medarbejdernes ve og vel giver mange spørgsmål. DI's chef for Ledelse og Virksomhedsudvikling svarer her på nogle af dem.

18.05.20 DIB Nyheder

Coronaledelse: Ikke lyve, ikke spille tough og ikke love for meget

De bedste råd fra DI’s chef for Ledelse og Virksomhedsudvikling i DI, Pernille Erichsen til dig, der leder medarbejdere gennem coronakrisen.

Ledere har mange spørgsmål om den nye virkelighed med corona.

Vi har taget nogle af dem med til chef for Ledelse og Virksomhedsudvikling i DI, Pernille Erichsen, der giver sine bedste svar og råd videre her:

Mine medarbejdere er bange for deres jobsituation, hvad gør jeg?
– Lyt aktivt til bekymringen, spejl den, og lad for guds skyld være med at lyve – eller love noget, du ikke kan holde. Sig for eksempel, jeg gør og vil gøre alt, hvad jeg kan, for at beholde dig. Og jeg lover at melde ud, så snart jeg ved noget.

– Lad desuden være at spille tough og sige ting som, sådan er det jo. Sig hellere, jeg kan godt forstå, det er svært lige nu. Og husk, at det som leder også er ok ikke at ville svare meget specifikt på alle spørgsmål.

Nogle af mine medarbejdere vil gerne fortsætte med at arbejde hjemme, hvad gør jeg?
– Lyt til dem. Hav in mente, at coronakrisen er en unik mulighed for at gentænke, hvordan vi går på arbejde – særligt for os med meget kontorarbejde.

Skal de så bare have lov at fortsætte hjemme?
– Måske … hvis de ellers kan levere, det der forventes af dem. Det skal selvfølgelig passe til situationen og resten af virksomheden. Men lige nu står der et ledelsesvindue åbent i forhold til at gentænke måden, vi arbejder på. Jeg synes, der er meget læring af hente fra marts og april i forhold til, at det, der virkede i en coronatid, nok også fungerer i ikke-krisetider.

Mine medarbejdere giver udtryk for usikkerhed, hvad gør jeg?
– I en krisetid er det særlig vigtigt at skabe tryghed, i det omfang det er muligt. Det kan du gøre ved at kommunikere tydeligt og meget, også at der er ting, man ikke ved. Hvis medarbejderne er utrygge, kan de ikke arbejde ordentligt og ikke få de nye idéer, der er nødvendige for at virksomheden kommer godt gennem krisen.

Hvordan give jeg tryghed i praksis?
– Udover at kommunikere meget, kan du som leder signalere, at vi er sammen om det her. Det kan du gøre ved at skrue op for check-in møder. Det virker fint, også selvom det er digitalt via Skype eller Teams. Møderne kan være opgavemøder eller hvordan-har-vi-det-møder. De sidste kan også være uden chef.

– Husk på, at selvom nogle medarbejdere er på arbejdspladsen igen, er der også mange, der ikke er. Hold fortsat fast i de flere check-in møder. Og sørg for at have video på de digitale møder. Der sker noget godt neurologisk og menneskeligt, når vi kan aflæse hinanden, og få mere direkte respons via ansigterne vi kan se på møderne. Og vi bliver alle lidt mere nærværende.

Pernille Erichsen

Chef for Ledelse og Virksomheds­udvikling i DI siden januar 2020

35 medarbejdere, fortrinsvis chefkonsulenter

Tidl. bl.a. jordemoder og partner i Implement.

Brug DI

Kontakt chef for Ledelse og Virksomhedsudvikling i DI, Pernille Erichsen, på peer@di.dk, 3377 3092 hvis du vil vide mere om DI’s tilbud til ledere i en coronatid.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Karen Witt Olsen
Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Pernille Erichsen

Pernille Erichsen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3092
  • Mobil +45 2724 2905
  • E-mail peer@di.dk

Relateret indhold