Genåbning gav bedre humør blandt forbrugerne
Nye tal: Det går den rigtige vej med forbrugernes humør igen, viser nye tal
Den gradvise genåbning af Danmark har smittet af på stemningen blandt forbrugerne, viser nye tal i dag fra Danmarks Statistik. Forbrugertillidsindikatoren, der er et gennemsnit af fem indikatorer om forbrugernes forventninger, stiger til et nettotal på minus 8,8 efter et historisk stort fald i april.
- Stigningen i forbrugerforventningerne er en tiltrængt god nyhed om, at genåbningen har skabt lidt mere optimisme blandt forbrugerne.Danske virksomheder ser med stor usikkerhed på fremtiden og økonomien udvikler sig fortsat uforudsigeligt, så det er alt for tidligt at tro, at vi er over de værste økonomiske genvordigheder, siger Morten Granzau, underdirektør i DI.
- Før coronakrisen var humøret blandt forbrugerne positivt og med god grund. Stigende beskæftigelse, lavere renter og fine lønstigninger sikrede danskerne en flot fremgang i deres disponible indkomster. Nu har bl.a. den faldende beskæftigelse lagt en kraftig dæmper på optimismen, siger Morten Granzau.
Over de næste uger skal Folketingets partier diskutere, hvordan staten udfaser sine hjælpepakker og stimulerer dansk økonomi. DI giver i sit udspil ”Danmark ud af krisen – tilbage til grøn vækst” konkrete forslag til at kickstarte væksten.
- En hjælpende hånd til at få forbrugerne op i gear kunne være at udbetale danskernes indefrosne feriepenge. Det er et forslag, som vi i DI har foreslået i planen ”Danmark ud af krisen – tilbage til grøn vækst”, siger Morten Granzau.