Nu kan Danfoss bedre passe på sine ansatte i udlandet
Strikse retningslinjer har under krisen gjort det svært for virksomheder at sende værnemidler ud til medarbejdere i udlandet. Men nu er reglerne lempet, og det glæder Danfoss.
- Siden coronakrisens begyndelse, har der været særlige restriktioner i forhold til at sende værnemidler ud af landet. Også selv om det var til brug for vores egne ansatte, fortæller Linda Nielsen, som er Compliance Program Manager hos Danmarks største industrivirksomhed Danfoss.
Virksomheden har ansatte over hele verden, og især salgsmedarbejderne har haft behov for både håndsprit, handsker og ikke mindst mundbind, som har været påbudt uden for hjemmene i mange af de hårdest ramte lande.
- Vores medarbejdere har derfor haft brug for værnemidler for at kunne overholde de lokale hygiejneregler og skabe tryghed for sig selv og kunderne. Begge dele er naturligvis meget vigtig for os som virksomhed, siger Linda Nielsen.
Ofte har det dog været stort set umuligt eller meget omkostningsfuldt at skaffe værnemidlerne lokalt. Samtidigt har de danske eksportrestriktioner betydet, at der for hver enkelt forsendelse af værnemidler ud af landet har skullet søges om tilladelse i Erhvervsstyrelsen med nøje angivelse af type og antal af værnemidler i forsendelsen. Det har både givet ekstra arbejde og ventetider, der har passet dårligt med den omskiftelige situation ude i verden.
- Vi har stor forståelse for myndighedernes prioritering. Men reglerne har naturligvis betydet, at vi har haft en del sværere ved at reagere på de behov, der har været blandt vores medarbejdere ude i verden, siger Linda Nielsen.
Hun glæder sig derfor over, at eksportrestriktionerne på værnemidler nu er ophævet, og Danfoss-medarbejderne ude i verden nu får bedre muligheder for at komme i marken igen.
Godt arbejdsmiljø under vanskelige vilkår
Danfoss er langt fra den eneste danske virksomhed, som kan glæde sig over, at der nu igen er lettere adgang til at sende værnemidler ud af landet. Arbejdsmiljø og sikkerhed for medarbejdere og kunder har nemlig ikke været noget enkelt område at håndtere for internationale koncerner under coronakrisen, påpeger Anders Just Pedersen, som er underdirektør og chef for arbejdsmiljø i DI.
- Situationen i de enkelte lande har været meget forskelligartet og omskiftelig under krisen. Smittespredningen har udviklet sig uforudsigeligt, men det har også været svært for alle at forudsige politikernes og sundhedsmyndighedernes respons på pandemien i de enkelte lande, fortæller han.
Derfor har det givet både ekstra hovedbrud og ekstra arbejde for de virksomheder, der opererer i flere lande at holde sig ajour med situationen, overholde alle de lokale regler og sikre et trygt og sikkert arbejdsmiljø for ansatte og kunder.
- Især påbuddene om mundbind, som mange lande har iværksat, har været en stor opgave at håndtere. Både i forhold til at skaffe værnemidler af den rette type og kvalitet, men også i forhold til at instruere medarbejderne i den rette brug af dem, fortæller Anders Just Pedersen.
Han glæder sig derfor sammen med Danfoss og andre lignende virksomheder over, at det nu er blevet et lille nøk enklere at sikre tilstrækkeligt med værnemidler til deres medarbejdere i udlandet.
Info om COVID-19
Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.