Økologi er en dansk styrkeposition mener USA’s madindkøbere
66 procent af amerikanske indkøbere mener, at økologi er styrkeposition for dansk fødevareindustri. Slagteriet Friland har succes med antibiotikafri økogrise.
Økologi er en dansk styrkeposition. Det mener indkøbere fra en række af verdens lande, viser en undersøgelse fra Food Nation Denmark. 66 procent af de adspurgte amerikanske indkøbere fremhæver dansk økologi, mens det gælder for 56 procent af de tyske indkøbere i undersøgelsen.
- I disse coronatider er det værd at fremhæve, at indkøberne verden over i særdeleshed fremhæver danske fødevarevirksomheders fleksibilitet og fødevaresikkerhed og sundhed som danske styrkepositioner. Men økologien er helt klart også en styrke, mange er opmærksomme på, siger Lise Walbom, direktør i Food Nation Denmark.
Blandt de kinesiske indkøbere er ”god smag” topscoreren, men mange af dem fremhæver også ”naturlighed”, ”troværdighed”, ”fødevaresikkerhed” og ”sundhed” som danske styrker.
- Der er næppe tvivl om, at fødevaresikkerhed er kommet endnu højere op på mange forbrugeres dagsorden som følge af coronakrisen. Samtidig vil mange indkøbere have forsyningssikkerhed på dagsordenen i de kommende måneder og år. Begge dele er danske fødevarer kendte for at kunne levere på, og det bør komme dansk fødevareeksport til gode, siger Lise Walbom.
Læs også: DI: Vi mangler fortsat åbne grænser
Stigende eksport
Ifølge tal fra Danmarks Statistik er den danske fødevareeksport faldet en smule i de første tre måneder af 2020. Men samtidig er den væsentligt højere end på samme tidspunkt sidste år. Alene til det amerikanske marked er eksporten steget med knap 100 millioner kroner fra 2019, mens hele den danske fødevareeksport er vokset med mere end en milliard kroner fra januar til januar.
- Det har haft stor betydning, at Kina er blevet ramt af afrikansk svinepest. Landet har huset cirka halvdelen af verdens grisebestand, men millioner af grise er blevet slået ned for at bekæmpe sygdommen, og det afspejler sig i dansk eksport af grisekød, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.
På det amerikanske marked har Danmark ifølge direktøren oplevet en oplevet en markant stigning i efterspørgslen på kød fra grise, der er opvokset uden brug af antibiotika.
- Amerikanerne har ikke samme opfattelse af begrebet økologi, som man har i Danmark, hvor det statskontrollerede røde ø er blevet brandet ind i befolkningen. Derfor er der mange flere typer af markedsføring om naturlighed og kvalitet, der kæmper om amerikanernes opmærksomhed. Men der er ingen tvivl om, at de danske fødevarers styrker generelt har gode markedsføringsmuligheder i USA, siger Leif Nielsen.
Læs også: Verdenshandlen lider under coronakrisen
Friland har fået hul på amerikansk marked
Det danske kødselskab Friland, der producerer kød fra økologiske og fritgående dyr har da også netop fået hul på det amerikanske marked med en specialproduktion fra fire udvalgte grisebesætninger.
- Det har været en lang og svær proces at blive godkendt til det amerikanske marked, men nu har vi fire leverandører, der kan imødekomme kravene. Og alt hvad vi kan producere bliver revet væk, siger Claus Hein, adm. direktør i Friland.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.