Nilfisk er mest kendt for sine støvsugere, men Nilfisk FOOD producerer forskellige former for rengørings- og desinficeringssystemer til fødevareindustrien.

Foto: Nilfisk Food
03.06.20 DIB Nyheder

Virksomheder omstiller sig på rekordtid

Coronakrisen rammer virksomhederne hårdt, men der er også små lyspunkter. En analyse fra Dansk Industri viser, at mange virksomheder har produktudviklet og styrket deres online salg for at klare sig. Det gælder bl.a. hos Nilfisk FOOD og Commentor, som klarer sig bedre end de fleste.

- Hvad vil der ske? Hvor mange kommer vi til at fyre? Kan vi overleve?

Det var de tanker, der fløj gennem hovedet på it-virksomheden Commentors adm. direktør Michael Hove, da coronakrisen nærmede sig Danmark først i marts måned. Altså præcis de samme bekymringer, som ramte alle andre danske virksomheder.

- Hele erhvervslivet gik i ”krise-mode” omkring os, og det gjorde vi også selv til at begynde med. Vi lagde alle vores budgetter til side og begyndte at regne på forskellige skrækscenarier. Men vi besluttede også, at vi ikke ville give os uden kamp, fortæller Michael Hove.

Samme indstilling har mange andre virksomheder udvist – både i forhold til udvikling af nye produkter, salgsmetoder og hele virksomhedens organiseringen. Det viser en ny analyse fra DI, der baserer sig på svar fra 1.428 medlemsvirksomheder.

Svarene viser bl.a., at 17 pct. af virksomhederne har udviklet nye varer eller ydelser, mens 18 pct. overvejer at gøre det samme. 23 pct. af virksomhederne har styrke deres online salgsarbejde, og mere end 60 procent har på den ene eller andet måde ændret på organiseringen af deres forretning. Digitalisering står ikke overraskende højt på dagsordenen mange steder.

Læs analysen: Coronakrise sætter digitalisering højt på dagsordenen

Hurtigt tilpasning hos Commentor

I it-virksomheden Commentor er krise-perioden forløbet betydeligt bedre end først frygtet. Ikke mindst fordi virksomheden hurtigt formåede at tilpasse sig den nye virkelighed.

I krisens første fase indførte virksomheden et ansættelsesstop, men ellers besluttede ledelsen at holde hele medarbejderstaben på arbejde og fortsætte alle projekter og hele salgsarbejdet – bare med udgangspunkt i den nye situation.

- Allerede ugen inden nedlukningen ændrede vi alle fysiske møder til onlinemøder, så processerne ikke gik i stå. Det skabte først lidt skepsis hos nogle af kunderne, men da nedlukningen kom var det en kæmpe fordel. Vi oplevede også, at vores kunder ikke satte projekterne på hold, som vi ellers havde frygtet, siger Michael Hove.

Læs også: Nu kan Danfoss bedre passe på sine ansatte i udlandet

Salgstrategi i en ny online verden

It-branchen har den store fordel, at langt de fleste medarbejdere relativt enkelt kan omstille sig til at arbejde hjemmefra, men Michael Hove var alligevel bekymret for, hvordan det ville gå med salgsarbejdet uden fysiske møder. Svaret var naturligvis et styrket fokus på online salg.

- Indstillingen har jo hidtil været, at man skal mødes ansigt til ansigt. Ofte flere gange. Men vores salgsteam begyndte i stedet at ringe ud og holde videomøder med potentielle kunder, og her kunne vi hurtigt mærke, at kunderne spillede med, fortæller Michael Hove.

Han kan derfor – indtil videre – glæde sig over, at skrækscenarierne ikke er gået i opfyldelse. Salget går ca. som forventet før krisen, og ansættelsesstoppet er blevet droppet igen.

- Men vi kan se, at det er nogle andre løsninger kunderne efterspørge end før krisen. Dengang var mange i gang med buzzword-drevne projekter som blockchain, AI og bots. Nu er det mere f.eks. automatisering, som giver nogle meget klare resultater for kunderne på kort sigt, påpeger Michael Hove.

Læs også: Smarte briller på montør sparer indflyvning fra Sydkorea

Nilfisk FOOD fik en mulighed

Nilfisk er mest kendt for sine støvsugere, men Nilfisk FOOD producerer forskellige former for rengørings- og desinficeringssystemer til fødevareindustrien.

- Vi kan godt mærke krisen, men vi ligger også lidt i læ, fordi der altid er brug for både mad og rengøring. Men det faldende investeringsniveau rammer også os, og det er vi meget opmærksomme på, fortæller Flemming Asp, som er Research & Development Director i Nilfisk FOOD.

Krisen har til gengæld også givet uventet aktivitet i virksomheden, som kan tegne nye perspektiver for fremtiden.

- Onsdag for to uger siden fik vores indkøbschef en henvendelse fra det institutionelle marked gennem Ecolab – en multinational producent af blandt andet rengørings- og desinfektionsmidler, som vi samarbejder med. De havde oplevet efterspørgsel på en simpel og let implementerbar løsning til hånddesinfektion, og de så os som en mulig leverandør, hvis vi kunne ramme prispunktet. Men det skulle gå hurtigt, understreger Flemming Asp.

Læs også: Dansk verdensklasseproduktion samlet på 117 sider

48 timers produktudvikling

Nilfisk FOOD fik hurtigt kontakt til sine egne underleverandører, og så gik produktudviklingen i gang.

- Allerede om fredagen havde vores leverandør Haugaard Company A/S en prototype på hygiejnestanderen klar, og samme dag var den første bestilling på 1.600 stk. hjemme, siger Flemming Asp, som allerede nu er i stand til at levere 5-6.000 desinfektionsstandere om ugen.

Flere bestillinger er på vej til Nilfisk FOOD fra kunder i både Norge, Sverige og Storbritannien, og på sigt øjner virksomheden et nyt, permanent marked for nye hygiejneløsninger uden for fødevareindustrien.

- Jeg tror, at nogle af adfærdsændringerne er kommet for at blive. Men det er ikke noget, vi hverken kan eller vil spinde guld på nu og her. Lige nu fokuserer vi bare på at give vores bidrag i forhold til den nuværende krise, understreger Flemming Asp.

Læs også: Vær beredt - coronakrisen kan hurtigt blive en it-krise

Alle kan ikke nytænke sig ud af krisen

Nilfisk FOOD er ikke alene om at speede produktudviklingen op som modsvar på krisen. Cirka hver femte virksomhed – især blandt dem, der har har oplevet store fald i omsætningen - har ifølge DI´s analyse udviklet nye produkter eller ydelser for at booste omsætningen.

- Det er positivt at se den kampånd, der hersker i store dele af erhvervslivet, hvor der virkelig bliver tænkt i nye baner i disse uger. Men der skal ikke herske tvivl om, at det sker på en dyster baggrund, hvor mange virksomheder står i en desperat situation, siger nyudnævnt rådgivningsdirektør Kinga Szabo Christensen, DI.

Hun oplyser, at DI i den kommende tid vil sætte endnu større fokus på, hvordan DI kan hjælpe og rådgive virksomheder gennem krisen.

- Vi er allerede klar med rådgivning og netværk omkring digitalisering, eksport, ledelse, produktivitetsudvikling og meget mere. Men vi vil være endnu skarpere, hurtigere og nytænkende, end vi har været, og vi modtager meget gerne henvendelser fra virksomheder med spørgsmål, så vi sammen kan finde den bedste løsning, siger Kinga Szabo Christensen.

Læs også: Virksomheder ser mod Afrikanske markeder med millioner i ryggen

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Johan Mathiesen Dam

Johan Mathiesen Dam

Konsulent

  • Direkte +45 3377 4873
  • Mobil +45 5213 2337
  • E-mail jomd@di.dk

Relateret indhold