Øresundsbron fylder 20 år 1. juli 2020. Men trafikken på broen er faldet dramtisk i 2020 som følge af coronakrisen. DI opfordrer politikere til at gøre en indsats for at genstarte samarbejdet over sundet.

foto: Colourbox
01.07.20 DIB Nyheder

20 år med Øresundsbron har sendt et hav af svenskere til Danmark

Siden Øresundsbron stod færdig for 20 år siden, er pendlingen over broen steget flere hundrede procent. DI ønsker Danmark – og Sverige – tillykke med brojubilæet, der især har givet Københavns Lufthavn ekstra værdi som trafikalt knudepunkt.

I dag – 1. juli. har Øresundsbroen været åben i 20 år. Det er der særdeles god grund til at fejre, mener Dansk Industri.

- Broen har givet et stort løft til udviklingen på begge sider af sundet. På vores side kan vi især glæde os over, at det har lettet transporten af vores eksportvarer til Sverige, som er et af vores allerstørste markeder, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Den vurdering bakkes op af tal fra en rapport udgivet af Øresundskonsortiet i anledning af jubilæet. Heraf fremgår det, at antallet af køretøjer og toge, der krydser broen, stort set har fulgt de prognoser, der blev udarbejdet, da broen åbnede.

- Broen har lettet livet for mange transportvirksomheder og deres kunder. Det har øget samhandelen og skabt arbejdspladser. Især har den gavnet Københavns Lufthavn, som gennem broen har vokset sig større end Arlanda lufthavnen i Stockholm og er blevet et nordeuropæisk trafikknudepunkt for international flytrafik også for sydsvenskerne, siger Michael Svane.

Læs også: DI: Perfekt timing at sætte gang i Femern-byggeri

Både grænsekontrollen og coronakrisen har i den grad udfordret sammenhængskraften i regionen, og vi vil opfordre til, at der bliver gjort en stærk politisk indsats for at sætte turbo på samarbejdet igen. Michael Svane, Branchedirektør

Svenskere pendler til Danmark

Ifølge rapporten har broen også givet et markant løft til antallet af mennesker, der pendler mellem Danmark og Sverige. Tallet var højest i 2008, hvor 25.689 personer pendlede mellem job og hjem. Frem til 2015, hvor de seneste tilgængelige tal er fra, er tallet dog dalet til 18.582 pendlere.

- Siden har der været indført grænsekontrol, der ikke gjorde livet som pendler nemmere. Men der er stadig stor trafik og udveksling af medarbejdere på tværs af landegrænserne, der kommer begge lande til gode, siger Michael Svane.

Han påpeger, at broen også har gjort det meget nemmere at lave regionale samarbejder, der blandt andet udnyttes til fælles gavn gennem forskningsfaciliteterne European Spallation Source (ESS) og Max IV.

Læs også: SMV’s teknologiske gennembrud kan hjælpe 16.000 hospitalspatienter

Coronakrisen har bremset trafikken

Aktuelt er forbindelsen dog voldsomt hæmmet af Coronakrisen. Ifølge rapporten er trafikken på broen faldet med 36 procent i perioden januar-maj 2020 sammenlignet med samme periode i 2019. Bundrekord var påskeugen, uge 15, hvor der blev noteret et fald på 76 procent.

- Både grænsekontrollen og coronakrisen har i den grad udfordret sammenhængskraften i regionen, og vi vil opfordre til, at der bliver gjort en stærk politisk indsats for at sætte turbo på samarbejdet igen. Det kommer desværre ikke tilbage af sig selv, siger Michael Svane.

Læs også: Luftfarten har brug for større hjælpepakke

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold