Den danske virksomhed Valizo vil tilbyde at hente og bringe flyrejsendes baggage fra og til deres hjem eller hotel. Men Toldstyrelsen fortolkning af reglerne forhindrer Valizo i at komme videre.

25.06.20 DIB Nyheder

Toldstyrelsen spænder ben for coronafri rejse

Den danske virksomhed Valizo tilbyder at transportere folks baggage hele vejen hjem til dem selv – dermed undgås smitterisiko ved baggagebåndet. Men toldmyndighedernes fortolkning af reglerne bremser Valizos løsning.

Tiden ved baggagebåndet kan gøre dig helt dårlig. Både i bogstavlig og i overført betydning. For det første er det kedeligt. For det andet risikerer det at øge smitterisikoen, når mange mennesker gnubber skuldre, mens de brydes om at få deres kuffert bugseret af baggagebåndet.

Den danske virksomhed Valizo kommer nu med en løsning. De vil tilbyde at hente og bringe flyrejsendes baggage fra og til deres hjem eller hotel.  

- Vi håber, at det kan skabe en mere tryg og sikker rejse fra dit hjem og tilbage igen, siger udviklingsdirektør Christian Kurir Andersen fra Valizo.   

Udover at bidrage til at mindske smittefaren, er det Valizos mål, at deres service bidrager til at mindske stress og rejsebesvær for deres kunder.

Læs også: Sommerpakke vil sætte gang i forbrug og vigtige investeringer i forskning

Behov for nytænkning

Ifølge Christian Kurir Andersen er det afgørende at hele rejsebranchen tænker i, hvordan man hurtigt og sikkert kan få flere ud og rejse igen.

- Gør vi ingenting, kommer vi til at få en meget langsom udvikling i antallet af rejsende. Men tænker alle aktører i, hvad der kan gøres for at gøre rejsen tryg og sikker, så er der muligheder for at få en hurtigere stigning i antallet af rejsende. 

I Dansk Industri mener man, at det er godt, at der nu tænkes, på hvordan flere kan komme ud og flyve på en forsvarlig vis.

- Alle gode forslag er meget velkomne i denne tid. Der er et stort behov for at gå innovativt til værks og tænke nye arbejdsmetoder og rejsemåder, hvis flere skal have mulighed for at rejse indtil at corona blot er historie, siger branchedirektør i DI Michael Svane.

Læs også: Virksomheder i vildrede om bæredygtige forretningsrejser

Toldmyndighederne spænder ben

Der er bare et problem for Valizo. Toldstyrelsen har svaret dem, at såfremt de rejsende ikke selv bringer deres baggage ind i landet, så vil den skulle toldbehandles.

- Det vil i praksis betyde, at vores service ikke kan blive til noget. Det er ærgeligt, da vi mener, at den vil kunne gøre en stor forskel i den nuværende situation, siger Valizos udviklingsdirektør Christian Kurir Andersen.

Toldstyrelsens svar undrer Valizo af flere grunde.

For det første er det allerede muligt for rejsende med forsinket baggage at få deres bagage transporteret til deres hjem eller hotel uden toldbehandling. For det andet er deres service godkendt i Sverige, og på vej i andre EU lande. Og for det tredje har Toldstyrelsen svaret dem, at toldbehandlingen også vil gælde for rejsende indenfor det indre marked.

- Toldstyrelsens svar er både ærgerligt og meget overraskende, siger Christian Kurir Andersen, der har vanskeligt ved at forstå, at der skal ske toldbehandling af bagage på rene EU-flyvninger.  

- Det er et grundlæggende, uforståeligt brud på traktatens forbud mod toldbarrierer mellem EU-lande, siger han.

Læs også: DI: Rejselempelser og klare kriterier er godt nyt

Toldstyrelsen: Forsinket baggage er noget helt særligt

Toldstyrelsens oplyser, at de ikke kan kommentere på enkelt sager, men oplyser i et mailsvar, at toldkontrol af rejsendes baggage forudsætter, at bagagen bæres ind i landet af den rejsende selv – ellers kan den, der bærer baggagen ind i landet blot nægte ethvert kendskab.  

Det svar giver Valizo imidlertid ikke meget for.

- Med vores koncept står personen netop inde for indholdet. Og Valizo giver endvidere myndighederne forudgående underretning om ankommende bagage og dens ejer, således at der eventuelt kan ske kontrol, siger Christian Kurir Andersen.  

Toldstyrelsens oplyser desuden, at toldkontrol er reguleret af nationale regler – for Danmarks vedkommende i toldloven og toldbehandlingsbekendtgørelsen. Og hvad angår forsinket baggage, ”så skal det betragtes som en nødløsning i særlige situationer, og kan således ikke bruges som argument for at lade potentielt alle rejsende frembyde baggage ved en repræsentant”, skriver Toldstyrelsen.

Læs også: Kun Singapore har bedre konkurrenceevne end Danmark

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold