"VR giver en komplet rumlig oplevelse af fx store pumper eller maskiner. Når man ser en 1:1 3D-model, kan man være mere specifik i forhold til individuelle komponenter, hvilket betyder at kunderne får mere udbytte end normalt," siger Nicolai Aaboe Kallestrup, designer og konceptudvikler hos Grundfos.

Foto: Unity Studios
30.06.20 DIB Nyheder

Grundfos: ”Kæmpe succes at møde kunder i virtuelle rum"

Møder i virtual reality med tyske og svenske kunder har været en kæmpe succes for Grundfos. Den danske software virksomhed Unity Studios har leveret løsningen, der gør det nemt at holde VR-møder på tværs af lande og kontinenter.

”Med spredningen af COVID-19, var vi nødt til at finde på nye måder at møde vores kunder. At holde møder i virtual reality (VR) viste sig at være en kæmpe succes. Vi kunne møde vores kunder på samme tid, som de kunne udforske et virtuelt pumperum, vi havde designet til dem.”

Sådan fortæller Nicolai Aaboe Kallestrup, designer og konceptudvikler hos Grundfos, på baggrund af en række møder med tyske og svenske kunder.

Det er sket gennem XR-platformen Synergy, som er udviklet af den danske software virksomhed Unity Studios.

- Vi kan præsentere mere, end man normalt kan i PowerPoint og Excel, da VR giver en komplet rumlig oplevelse af fx store pumper eller maskiner. Når man ser en 1:1 3D-model, kan man være mere specifik i forhold til individuelle komponenter, hvilket betyder at kunderne får mere udbytte end normalt, siger Nicolai Aaboe Kallestrup, designer og konceptudvikler hos Grundfos.

Læs også: Hold møde i virtual reality

Mere nærværende mødeform

Ifølge Nicolai Aaboe Kallestrup gav VR også en mere nærværende mødeform, hvor ”deltagerne var mere afslappede i kraft af den fysiske distance og havde lettere ved at vise glæde og begejstring end f.eks. ved et skype eller zoom-møde”.

Han forudser, at VR kan bruges som et effektivt supplement til fysiske møder, som kan reducere volumen af rejse-møder. På den måde bidrager VR også til en grønnere profil med færre rejser i forbindelse med møder, træning, onboarding, service og vedligeholdelse.

- Et udenlandsk kundebesøg kan typisk tage 2 dage for et 2 timers møde. Med Virtual Reality kan man skabe nye rammer, som kan komplimentere de fysiske møder, hvor man nemt kan mødes hver 14. dag i VR, siger Nicolai Aaboe Kallestrup.

Læs også: Mere hjemmearbejde på vej i mange virksomheder

Få hjælp

Få gratis rådgivning, hvis din virksomhed er udfordret af corona
Industriens Fond tilbyder gratis rådgivning til virksomheder med 10-500 ansatte der beskæftiger sig med produktion, fremstilling eller teknologi her i Danmark. Ring 33773417 nu og hør, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.

Læs mere på Genstartnu.dk

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jette Nøhr

Jette Nøhr

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3414
  • Mobil +45 2949 4676
  • E-mail jen@di.dk

Relateret indhold