Luftfarten har brug for større hjælpepakke
Trods hjælpepakke til luftfarten kan Danmark kan se frem til fyringer i luftfartsselskaber, lufthavne og hos leverandørerne til luftfarten, vurderer Dansk Industri. Mere hjælp skal navnlig sikre, Københavns Lufthavns status som nordeuropæisk trafikknudepunkt.
Regeringen, Venstre, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti blev den 25. juni enige om at afsætte op til 260 millioner kroner til at støtte dansk luftfart.
Hjælpepakken, som forligspartierne er blevet enige om, har primært fokus på indenrigsluftfarten.
- Det er en god håndsrækning samtidig med, at staten i resten af 2020 kompenserer lufthavnene for manglende indtægter fra lufthavnstaksterne, siger Michael Svane, branchedirektør i Dansk Luftfart. Det er vigtigt for sammenhængskraften i Danmark, at rutenettet i indenrigsluftfarten fastholdes. Pakken vil med sikkerhed føre til mere aktivitet i de danske lufthavne og i branchen som sådan. Det er godt og derfor er vi også glade for pakken.
Læs også: Toldstyrelsen spænder ben for coronafri rejse
Krise af historiske dimensioner
Han understreger samtidig, at luftfarten har brug for en meget større hjælpepakke, hvis vi skal undgå tab af et stort antal arbejdspladser.
- I den kommende tid vil vi uden tvivl se flere fyringer i luftfartsselskaber, lufthavne og hos leverandørerne til luftfarten. Krisen har historiske dimensioner, og der går flere år, før krisen er helt overstået, siger Michael Svane.
Forligskredsen har aftalt at mødes igen i efteråret for at vurdere luftfartens situation og behovet for yderligere hjælp.
- Det handler grundlæggende om, hvordan luftfartsbetjeningen af Danmark ser ud om 5 år. Det er afgørende for samfundsøkonomien, at vi sikrer den bedst mulige internationale tilgængelighed, og at Københavns Lufthavn kan bevare sin status som et nordeuropæisk trafikknudepunkt. Det er i den forbindelse vigtigt, at aftalen slår fast, at udfordringerne for Københavns Lufthavne A/S vil blive drøftet efter sommeren. Vi ser frem til en aftale herom, siger branchedirektøren.
Læs også: Virksomheder i vildrede om bæredygtige forretningsrejser
Bevar lønkompensation og dækning af faste omkostninger
Han mener, det er vigtigt, at covid-19 ikke fører til en svækkelse af København som knudepunkt for international flytrafik, og at dansk luftfart kan fortsætte med at være en drivende kraft i den grønne omstilling af luftfarten.
- Derfor appellerer vi til, at politikerne over sommeren overvejer mulighederne for yderligere hjælp. Det er tvingende nødvendigt, at luftfarten i forbindelse med udfasningen af de generelle hjælpepakker kan bevare den økonomiske hjælp. Det gælder ikke mindst ordningen for lønkompensation og dækningen af faste omkostninger, siger Michael Svane.
Læs også: Coronakrisen ramte med orkanstyrke og kostede 73.000 job i april
Følg klima hos DI
Regeringen og dansk erhvervsliv har indgået 13 klimapartnerskaber. Vi præsenterer dig for hvert enkelt partnerskab, og følger udviklingen.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.