Det nyåbnede Naturkraft ved Ringkøbing skruer op for stormstyrke i attraktionerne og giver dermed gæsterne en oplevelse ud over det sædvanlige. Parken åbnede 12. juni efter 10 års forberedelse og investeringer på omkring 300 mio. kr.

Foto: Naturkraft
02.07.20 DIB Nyheder

Turisme 2020 – sporskifte på et splitsekund

Coronakrisen tvinger turistbranchen til at genopfinde sig selv. Det gælder alle – både det nyåbnede Naturkraft og Rosenborg Slot med 182 års erfaring som museum.

I den nyåbnede park, Naturkraft, kan man i bogstaveligste forstand stikke hovedet ind i en Vesterhavsstorm og få blæst frisuren ud af form. Turistbranchens markedsudsigter for 2020 er også blæst omkuld, fordi coronakrisen har trukket tæppet væk under forventningerne.

Naturkrafts adm. direktør, Peter Sand, kunne 12. juni for første gang åbne porten indtil den 300 mio. kr. dyre attraktion efter måneder præget af usikkerhed, hvor forventningerne svingede fra nul gæster i coronakrisens første fase til et håb om vestjysk turistrekord, da grænserne i begyndelsen af juni blev åbnet for turister fra Tyskland og Norge.

– Det har været nogle surrealistiske måneder, hvor det er gået fra den ene yderlighed til den anden på et splitsekund. Jeg har haft gang i hele den ledelsesmæssige værktøjskasse. Målet var at opbygge en moderne og agil organisation – og det har jeg i den grad fået lov til, konstaterede Peter Sand.

Læs også: Fire ferieråd til ledere - før, under og efter

Halverer plads til gæster

Coronakrisen har fået Naturkraft til at halvere det daglige maksimale antal gæster til 3.000, mens der er ansat ekstra personale til at sikre, at krav om afstand og hygiejne bliver overholdt. Dertil er indretningen af parken blevet justeret, så attraktionerne er spredt mere ud på de 50 hektar, mens enkelte forlystelser må vente til næste sæson.

– Vi har været tvunget af omstændighederne. Men vi har også set det som en spændende udviklingsplatform, der har givet os et styrket udgangspunkt og en stærkere ledelse. Når vi kan klare coronakrisen – kan vi også klare alle andre udfordringer, sagde Peter Sand.

Naturkraft har været 10 år undervejs og har kostet 300 mio. kr. Målet om at nå 280.000 gæster i år lever endnu.

Læs også: Sommerpakke kan understøtte hårdt presset turist- og oplevelseserhverv

Mange danskere har været hos os gennem tiden. Nu handler det om at få dem til at genbesøge os Thomas C. Thulstrup, museumsdirektør, Kongernes Samling

80 procent af gæsterne er væk

Udfordringerne har også været betydelige for en af landets ældre turistmagneter. Samlingen af kronjuveler og kongekroner i Kongernes Samling på Rosenborg har været åbnet for gæster i 182 år. Og der er år for år sat besøgsrekorder, i takt med at turisterne strømmer til København. I 2019 kunne adm. direktør Thomas C. Thulstrup se i alt 560.000 besøge samlingerne, når man også regner Amalienborgmuseet med.

Men 8 ud af 10 gæster var udenlandske turister fra blandt andet krydstogtskibene – og de er væk i år, forventer han.

– Situationen har tvunget os til at redefinere os selv. Der har naturligvis også været brandslukning, hvor omkostningerne er skåret ned. Men de ændrede betingelser har været basis for at tænke i nye baner, fortæller Thomas C. Thulstrup og uddyber:

– Mange danskere har været hos os gennem tiden. Nu handler det om at få dem til at genbesøge os, og det kræver noget nyt udover de permanente samlinger. Derfor har vi planer om nye særudstillinger, nye digitale formidlingstilbud på vores sociale platforme – og vi tilbyder nu også eksempelvis omvisninger i Kongens Have.

En særudstilling på Rosenborg om Christian den 5. er derfor i støbeskeen. Og en udstilling, der lukkede i februar på Amalienborgmuseet med fokus på russisk juvelérkunst, blandt andet fra det særlige Fabergé-værksted, bliver nu genaktiveret.

Den nye kurs skal holde hånden under besøgstallet – men 2020 vil under alle omstændigheder blive et udfordrende år, forventer Thomas C. Thulstrup. Derfor er der også skåret en del i omkostningerne ved blandt andet at sløjfe det fysiske billetsalg og flytte museets butik.

Læs også: Turistchefernes tips til ferieoplevelser øst for Storebælt

DI: Indtægter i massivt dyk

Trods regeringens gradvise åbning af grænserne er hele turistbranchen fortsat presset af coronakrisen, konstaterer DI’s chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Sune K. Jensen.

– Virksomhederne risikerer ganske enkelt, at de ikke tjener penge nok i løbet af de kommende måneder, som er deres højsæson, til at de kan komme igennem vinterhalvåret, hvor indtægterne er få – men udgifterne de samme, siger han.

Sune K. Jensen frygter, at Danmarks indtægter fra udenlandske turister risikerer et dyk på 30 – 50 procent i år eller måske mere fra en rekord på 60 mia. kr. i 2019. Turis­ter fra blandt andet Holland og Sverige mangler på gæstelisterne.

– En del af indtægterne bliver reddet af turister fra Norge og Tyskland. Men mange virksomheder ser på, hvordan de kan målrette deres produkter og deres markedsføring, så de bliver attraktive for flere danskere. Hvor slemt det bliver i år vil afhænge af, hvor mange tyske turister vi får i juli og august, hvor regeringen åbner grænserne yderligere, siger han.

Læs også: Danske turister valfarter i sommerhus og redder kystturismen

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold