Et biogasanlæg fra Nature Energy ved det økologiske gartneri Axel Maanson er med til at gøre dansk fødevareproduktion mere bæredygtig

Foto: Food Nation
03.09.20 DIB Nyheder

Internationale beslutningstagere: Bæredygtighed er vigtigere end pris

Knap halvdelen af verdens internationale beslutningstagere inden for landbrugs- og fødevaresektoren mener, at bæredygtighed er vigtigere end pris og øvrige handelsparametre, viser en ny undersøgelse.

8 ud af 10 internationale beslutningstagere inden for landbrugs- og fødevaresektoren mener, at bæredygtighed vil blive vigtigere for deres virksomhed i de kommende år.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for det et offentlig-privat partnerskab Food Nation Denmark

1.229 internationale beslutningstagere i fødevaresektoren har svaret, og 70 procent af dem mener, det er nødvendigt at have bæredygtige produkter og løsninger, hvis man ønsker langsigtet vækst.

Undersøgelsen er en del af Food Nations årlige imageanalyse, og den viser, at bæredygtighed er blevet et endnu vigtigere eksportparameter på tværs af seks centrale eksportmarkeder; USA, UK, Tyskland, Kina, Indien og Japan. 44 procent af beslutningstagerne svarer ligefrem, at bæredygtighed er vigtigere end pris og øvrige handelsparametre.

- Når næsten halvdelen af beslutningstagerne peger på, at bæredygtighed er vigtigere end pris eller andre handelsparametre, er det en oplagt mulighed for danske virksomheder til at fortælle om deres konkrete bæredygtige indsatser i forretningen, siger Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Læs også: 4 tip kloden rundt: Designmøbler, vand, pant og et Island uden is 

Klima står ikke højest

Beslutningstagerne i undersøgelsen forbinder i højere grad bæredygtighed med bæredygtig brug af ressourcer, f.eks. reduktion af vand og el samt mere genbrug i produktionsprocessen, end reduktion af CO2 aftryk. 55 procent af beslutningstagerne peger på, at produkter og løsninger fra den danske fødevareklynge er blandt de mest bæredygtige i verden.

- Den danske landbrugs- og fødevaresektor er en central del af løsningen, når vi skal finde nye bæredygtige måder at producere på. Rapporten slår fast, at danske fødevareproducenter har et stærkt internationalt image, som de kan drage yderligere fordel af som leverandører af bæredygtige produkter og løsninger til hele værdikæden, siger Lise Walbom.

I DI Fødevarer er branchedirektør Leif Nielsen begejstret for undersøgelsens resultater.

- Danske fødevarer er ikke kendte for at være billige. Til gengæld har de høj kvalitet og er sikre at spise. Og de internationale beslutningstageres øgede fokus på bæredygtighed og klimaeffektivitet vil for mange af vores medlemmers kunder blive endnu en grund til at vælge dansk, siger Leif Nielsen.

Læs også: Dårligt forberedt Per Vers fik stående klapsalver i DI

Følg klima hos DI

Regeringen og dansk erhvervsliv har indgået 13 klimapartnerskaber. Vi præsenterer dig for hvert enkelt partnerskab, og følger udviklingen.

Læs mere om klimapartnerskaberne

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Leif Nielsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3015
  • Mobil +45 2724 5638
  • E-mail leni@di.dk

Relateret