Eksport til USA: Lang vej til business as usual
Genåbningen af USA vil tage lang tid og bliver en kompliceret affære, der rammer danske virksomheder, fortæller DI's USA-chef, Louis Funder.
Danske virksomheder må indstille sig på en kompliceret og langstrakt genåbning præget af delstaters varierende udfordringer med coronakrisen. Coronakrisen ryster USA med delvise nedlukninger i en række delstater.
Det er et vanskeligt hav at navigere i for danske virksomheder, hvilket desværre også forlænger deres udfordringer på det amerikanske marked.
Mange virksomheder har oplevet, at deres kunder ikke er vendt tilbage i samme omfang, eller at ordrebøgerne er blevet mere slunkne. Kongressen arbejder med at kaste en større økonomisk redningskrans ud til amerikanere og virksomheder, der er med til at holde hånden under det amerikanske privatforbrug, der udgør 70 procent af økonomien.
En hjælpepakke er også vigtig for de danske virksomheder, men pengetræet vokser ikke højere op, end at delstaterne vender hver en mønt for at balancere øgede udgifter med faldende indtægter. Det kan skabe usikkerhed for de danske virksomheder, der primært sælger til offentlige amerikanske aktører.
Kompleks genåbning rammer bredt
Den komplicerede genåbning rammer på mange områder. Eksempelvis er en række arbejdsvisum suspenderet resten af året – ligesom at ”normal” forretningsrejse mellem USA og Danmark er kraftigt begrænset. Det skaber problemer for de danske virksomheder, som regelmæssigt har brug for at sende folk til USA. Virksomheder med amerikansk datterselskab vil også opleve udfordringer med at få medarbejdere tilbage, medmindre de har reelle pasningsmuligheder.
De fleste amerikanske skoler vil nemlig være lukket i starten af det nye skoleår, hvilket påvirker 40 procent af alle amerikanere på arbejdsmarkedet, der er mellem 20 og 54 år og har hjemmeboende børn. Endelig varierer tempoet for genåbningen fra stat til stat, og den
afhænger af industri, geografisk placering og kundegrupper.
Den asymmetriske genåbning i USA giver udfordringer for de virksomheder, som indgår i bredere sammenhænge og komplekse forsyningskæder, hvor deres endelige leverance er afhængig af komponenter eller services fra andre virksomheder. Vigtigheden af en tæt dialog med underleverandører og kunder er derfor helt central.
DI Business august 2020
TEMA: Eksporten er hårdt ramt af coronakrisen. Erhvervslivet kæmper for at bremse nedturen. Udenrigsminister Jeppe Kofod er i offensiven for at hjælpe.
Se hele magasinetHold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.
Info om COVID-19
Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.