Der er grund til at glæde sig over, at vi har så dygtige og omstillingsparate virksomheder i Danmark, at mange nu ser muligheder for at komme styrket ud af krisen, siger direktør i DI Lars Frelle-Petersen

Getty Images
29.09.20 DIB Nyheder

Jobtunge virksomheder forventer at komme styrket ud af corona

Når der tages højde for antallet af beskæftigede, er der en større del af dansk erhvervsliv, der forventer at komme styrket ud af coronakrisen end svækket, viser DI’s virksomhedspanel. Forklaringen er blandt en øget brug af teknologi og et skarpt fokus på omkostninger.

Coronakrisen har vist sig at være umådelig dyr for Danmark og danskerne. Hundredvis er døde, tusinder er blevet syge, virksomheder er lukket og gode job er gået tabt. Men der er også lys i det mørke, som de stigende smittetal lige nu kaster over Danmark.

En ny rundspørge til 1.202 virksomheder i DI’s virksomhedspanel viser således, at når der tages højde for antallet af beskæftigede på de danske virksomheder, så er der en større del af erhvervslivet, der forventer at komme styrket ud af krisen – end der er det modsatte. 

Midt i en krisetid er det meget positive tilbagemeldinger fra virksomheder, mener DI-direktør Lars Frelle-Petersen.

- Vi må på ingen måde glemme, at krisen er utrolig hård for mange virksomheder. De kæmper en kamp på liv og død. Men der er så sandelig også grund til at glæde sig over, at vi har så dygtige og omstillingsparate virksomheder i Danmark, at mange nu ser muligheder for at komme styrket ud af krisen, siger han.

Helt konkret er det virksomheder, der tegner sig for 28 procent af beskæftigelsen, der forventer at komme styrket ud af krisen. Det skal ses i forhold til, at virksomheder med 16 procent af beskæftigelsen siger, at de forventer at komme svækket ud. 46 procent forventer ikke nogen ændring og 10 procent siger usikkerheden er for stor.

Læs DI's analyse. 

Forny dig selv i krisetider

Blandt de virksomheder, der forventer at komme styrket ud af krisen, peger flest på, at en styrket brug af digitale løsninger under krisen har styrket deres virksomhed. Ligeledes peger mange på, at de har nedbragt deres omkostninger, hvilket også fremadrettet bliver en fordel, og at de generelt er blevet bedre til at bruge ny teknologi.

- Det er ganske positivt at se, hvordan coronakrisen for nogle virksomheder har været en anledning til at kigge deres arbejdsgange efter i sømmene og finde nye og smartere måder at klare opgaverne på. Det giver grunde til optimisme, når virksomhederne selv midt i den sværeste krise i mands minde formår at udvikle sig, siger DI-direktør Lars Frelle-Petersen.

Læs også: Virksomhederne ser lysere tilværelsen

Efterspørgslen er væk

Retter du omvendt blikket mod de virksomheder, der forventer at komme svækket ud af krisen, peger de fleste på, at efterspørgslen på deres produkter og services er mindsket. Ligesom at mange siger, at deres finansielle situation gør, at de er mindre optimistiske om fremtiden.

Ifølge Lars Frelle-Petersen understreger det den dybt alvorlige situation, som mange danske virksomheder befinder sig i.

- Vi stikker både os selv og virksomhederne blår i øjnene, hvis vi tror, at alle kan komme styrket gennem krisen. Der vil være brancher og virksomheder, der både på kort og lang sigt vil være meget pressede. Det gælder ikke mindst de brancher, hvor efterspørgslen fortsat er ramt hårdt af restriktioner, og hvor det vil tage en rum tid, før efterspørgslen er tilbage på normalen som f.eks. rejsebranchen og til dels oplevelsesindustrien, siger han.

Læs også: Storbyturismens højsæson blev en lavsæson

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Andreas Fernstrøm

Andreas Fernstrøm

Chefanalytiker

  • Direkte +45 7216 0144
  • Mobil +45 2126 6634
  • E-mail afe@di.dk

Relateret indhold