STARK Danmarks adm. direktør, Britta K. Stenholt, er 29. september valgt som ny viceformand i DI's hovedbestyrelse. I foråret blev hun også ny formand for branchefællesskabet DI Handel.

Foto: STARK Danmark
29.09.20 DIB Nyheder

Ny viceformand i DI: Udvikling i handel speedet op under coronakrisen

Ny viceformand i DI og formand for DI Handel, adm. direktør Britta K. Stenholt fra STARK Danmark,  ser potentiale og risici i coronakrisen.

STARK Danmarks adm. direktør Britta Korre Stenholt styrker sit engagement i Dansk Industri som ny viceformand for erhvervsorganisationens bestyrelse. Det følger efter, at hun i foråret stillede hun sig i spidsen for DI Handel som formand for branchefællesskabets bestyrelse.

Britta Korre Stenholt giver her sine bud på handelsbranchens udfordringer og muligheder i en tid, hvor coronakrisen booster e-handel - og trækker tæppet væk under andre salgskanaler. 

Hvilke konsekvenser har coronakrisen for handelsvirksomheder?

Det har ramt utroligt forskelligt, men også acceleret udviklingshastigheden markant. Nogle virksomheder har haft en øget efterspørgsel mens andre har set forretningsgrundlaget mere eller mindre forsvinde. Men for hele handelserhvervet så vi, at e-handelen nærmest eksploderede – halvdelen af alle netbutikker har oplevet en stigning i salget på 25 procent eller mere. Her har det været godt at opleve, at mange virksomheder har omstillet deres forretning meget hurtigt. Bl.a. har en del virksomheder i løbet af meget kort tid etableret en e-handels platform eller helt nye måder at sælge deres produkter/services på.

Læs også: 20 nye medlemmer af DI's hovedbestyrelse

Har det ændret handelsvirksomheders måde at arbejde på?

Jeg tror, at mange har fået en større bevidsthed om, hvordan vi arbejder og hvor og hvornår vi er mest effektive. Nogle medarbejdere har øget deres effektivitet ved hjemmearbejde, mens andre fungerer bedst på arbejdspladsen afhængig af opgaven.

Jeg tror også, at rigtig mange virksomheder er blevet meget dygtige til at anvende alle de digitale samarbejdsværktøjer som f.eks. Teams og Zoom. Værktøjer, der har været tilgængelige i mange år, men som vi ikke rigtigt har taget til os før nu. Det kan have den positive sideeffekt på klimaet, at man i mange virksomheder vil rejse mindre og i stedet mødes digitalt.  

Hvorfor har du sagt ja til jobbet som formand for DI Handel?

Handelserhvervet er ekstremt vigtigt for Danmark og den danske økonomi. Vi beskæftiger hver femte medarbejder i den private sektor og bidrager til 15 procent af den danske økonomi. Over de seneste 12 år har vi set en flot vækst i både engros og detail hhv. fordoblet indtjening og vækstet indtjeningen med 50 procent. Den rejse skal vi fortsætte sammen med DI Handels sekretariat og bestyrelse.

Hvordan vil du bidrage til, at handelsvirksomheder får succes - både i og uden for Danmark?

I DI Handel mener vi, at tre store trends kommer til at definere fremtiden: den globale konkurrence, den stigende digitalisering og den grønne omstilling.  DI Handels indsatser er centreret om at skabe ny viden bl.a. gennem projekter og dele den med medlemmerne gennem konferencer, events og netværk, og særligt på det seneste også et stort antal webinarer. Derudover varetager DI Handel medlemmernes interesser, når det kommer til at sikre handelsvirksomheder fair og gode rammevilkår.

Hvordan griber den grønne omstilling ind i handelsvirksomheder? 

Alle virksomheder skal blive mere grønne, det gælder både de produkter og ydelser vi handler med, og det klimaaftryk virksomheder sætter. Eksempelvis har der i løbet af foråret været et tema omkring grøn logistik. Logistik er en integreret del af en handelsvirksomheds ydelse, når en vare skal ud til et udsalgssted eller slutkunden.

Hvor afgørende er digitalisering og e-handel for handelsvirksomheder?

Jeg tror, det er helt afgørende på den lidt længere bane at komme med på digitaliseringen og e-handelen. Nogle brancher er længere fremme end andre. Men grundlæggende tror jeg, at vi kun kan undervurdere effekten. Faktum er, at hvis vi ikke selv digitaliserer os og kommer i front på e-handelen, så bliver vi overhalet indenom. Senest er det jo meldt ud, at Amazon kommer til Sverige. Amazon har i andre markeder vist, at de kan vinde store markedsandele på e-handelsmarkedet. Bl.a. derfor har DI Handel investeret mange ressourcer i at opbygge og dele viden omkring GOMP – Globale Online Markeds Pladser. Fordi ligesom de kan være en trussel, udgør de også en mulighed.

Læs også: Bæredygtigt byggemarked brager frem

Blå bog

Britta Korre Stenholt har siden februar 2017 været adm. direktør for Stark Danmark A/S. Forinden var hun salgsdirektør. Siden september 2019 har hun desuden været medlem af DI’s hovedbestyrelse.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Sidsel Dyrholm Holst

Sidsel Dyrholm Holst

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3773
  • Mobil +45 2949 4649
  • E-mail sdy@di.dk

Relateret indhold