Den offentlige samtale om sexchikane kan være en god anledning til at tage emnet op ude på virksomhederne, siger seniorchefkonsulent Jan Lorentzen, Dansk Industri (DI).

16.09.20 DIB Nyheder

Fire trin: Sådan drøfter I sexchikane på virksomheden

TV-vært Sofie Linde har sat sexchikane på dagsordenen i medieverdenen. DI opfordrer virksomheder til at bruge anledningen til at sætte fokus på emnet med fire simple tiltag, alle virksomheder bør gennemføre.

Næsten 2.000 kvinder har i den forgangne uge skrevet under på en støtteerklæring til tv-vært Sofie Linde. Opbakningen er kommet som reaktion på tv-værtens tale ved Zulu Comedy Galla (link til facebook), hvor hun fortalte, at hun er blevet udsat for seksuel chikane.

- Med talen som udgangspunkt er sexchikane i høj grad kommet på dagsordenen. Det bør det hele tiden være på danske virksomheder. Men den offentlige samtale om det kan være en god anledning til at tage emnet op ude på virksomhederne og få skabt nogle gode rammer for at forebygge og håndtere sexisme, siger seniorchefkonsulent Jan Lorentzen, Dansk Industri (DI).

Han påpeger, at den nuværende debat er en oplagt anledning til at tage emnet op.

- Nogle virksomheder oplever, at det kan give anledning til rygtedannelse, hvis ledelsen – uden forudgående varsel – tager sexchikane op i samarbejdsudvalget eller ved et personalemøde. Så selv om vi råder virksomheder til at have en løbende dialog om emnet, kan den verserende debat være en god anledning til at sætte det på dagsordenen, hvordan virksomhedens politik er og skal være på området, siger Jan Lorentzen.

Læs også: Sexchikane på arbejdspladsen

Hvis nogen fx synes, der skal være plads til, at man fyrer en sjofel vittighed af, kan man passende have en samtale om, at det altså er vigtigere for en arbejdsplads, at alle kolleger føler sig velkomne og godt tilpas. Jan Lorentzen, Seniorchefkonsulent

Tal om det i fredstid

Der er ifølge Jan Lorentzen flere gode grunde til at tage emnet op, når der ikke er en konkret sag i virksomheden, der giver anledning til det.

- Det er en god ide at tale om det i ”fredstid”. Det giver større overskud og en mere åben snak, når det ikke er en mere eller mindre betændt sag, der sætter gang i samtalen, siger Jan Lorentzen.

Han henviser til fire grundlæggende ting, der bør være på plads i alle virksomheder:

- Det skal være meldt klart ud fra ledelsen og medarbejderrepræsentanter, at seksuel chikane er uacceptabelt. Alle sager skal tages alvorligt og behandles seriøst. Der skal være formuleret en politik på området, og det skal meldes klar ud, hvor medarbejdere kan henvende sig, hvis de oplever noget, der kan være sexchikane, forklarer Jan Lorentzen.

Læs også (for DI-medlemmer): I dybden med sexchikane på arbejdspladsen

Normer rykker sig hele tiden

Udover de fire basale punkter påpeger Jan Lorentzen desuden, at samtalen om emnet bør foregå løbende og i et miljø, hvor det er acceptabelt at sige fra, hvis man oplever, at noget er over grænsen.

- De sociale normer flytter sig hele tiden, og der kommer nye medarbejdere til, som skal spores ind på, hvor virksomheden står. Og have muligheden for at påvirke den eksisterende politik, siger Jan Lorentzen.

Han påpeger, at det, at en person føler sig krænket over noget, ikke nødvendigvis skal føre til nye tiltag eller ændrede vaner.

- Det vil selvfølgelig være situationsafhængigt. Men hvis nogen fx synes, der skal være plads til, at man fyrer en sjofel vittighed af, kan man passende have en samtale om, at det altså er vigtigere for en arbejdsplads, at alle kolleger føler sig velkomne og godt tilpas, siger Jan Lorentzen.

Læs også: Skræmmende LGBT-tiltag i EU-lande kalder på dansk pridesammenhold

Brug dialogkort baseret på rigtige begivenheder

Jan Lorentzen påpeger, at det er vigtigt, at hver virksomhed udarbejder sin egen politik på området.

- Det duer ikke bare at hive en skabelon ind, som andre har lavet. Men på vores hjemmeside kan man hente et skelet, som man kan skrive ind i, siger seniorchefkonsulenten.

Dertil peger han på kampagnesiden hergårgrænsen.dk, hvor DI i samarbejde med blandt andre Arbejdstilsynet præsenterer en række værktøjer, virksomheder kan bruge til bekæmpelse af sexchikane.

- Blandt andet kan man finde dialogkort, der med udgangspunkt i virkelige hændelser, kan danne bund for samtale om, hvor grænsen skal gå på den enkelt virksomhed, siger Jan Lorentzen.

Arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet står bag kampagnen “Hvor går grænsen?”, der handler om at beskytte din arbejdsplads og dit arbejdsmiljø mod seksuel chikane. Se filmen, download dialogkortene og tag snakken med dine kollegaer.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jan Lorentzen

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3632
  • Mobil +45 2328 5264
  • E-mail jlo@di.dk

Relateret