08.09.20 DIB Nyheder

Storbyturismens højsæson blev en lavsæson

Nye tal: Danskerne droppede storbyferien til fordel for danske campingpladser og feriehuse i juli, viser tal fra Danmarks Statisik. Selv om danskerne stod for 6 millioner overnatninger, så skal der meget mere til for at lappe det store økonomiske hul i det danske turismeerhverv, siger Sune K. Jensen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i DI.

- Hotellerne og hele storbyturismen er i alvorlig krise. Mens danskerne, og til en vis grad tyskerne, holdt ferie langs de danske kyster, stod hotellerne tomme. Det er vigtigt, at vi hjælper disse virksomheder godt igennem lavsæsonen, som vi nu er på vej ind i, siger Sune K. Jensen.

Selvom feriehusene og campingpladserne havde en god juli måned, viser tallene fra Danmarks Statistik også, at de ikke kunne nå at indhente det tabte fra nedlukningen tidligere på året.

- Selvom der enkelte steder har været mange turister i juli måned, så er det generelle billede desværre, at turisterhvervet står overfor betydelige tab i 2020. For en række af erhvervene skal vi ind i 2022 og 2023, før vi er tilbage på niveauet fra 2019, siger Sune K. Jensen.

- Det er derfor positivt, at regeringen har nedsat et genstartsteam, der skal se på, hvordan vi får væksten tilbage i dansk turisme. Der er behov for at styrke markedsføringen og tiltrækningen af højtforbrugende turister, siger Sune K. Jensen.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold