Ifølge en undersøgelse fra konsulenthuset Wilke forventer de +60 årige et marginalt fald på 1 procent i deres indkøb i fysiske butikker efter corona. Til sammenligning forventer de unge mellem 18 og 29 år, at deres indkøb i fysiske butikker vil falde med 7 procent på længere sigt.

30.01.21 DIB Nyheder

Generationskløften vokser: De ældre vil tilbage i butikkerne – de unge forbliver online

Tal fra konsulenthuset Wilke viser, at særligt de +60 årige glæder sig til butikkerne åbner igen. De unge er klar til at holde mere fast i onlineindkøb – også når corona er fortid.

Onlinehandlen er stormet frem under corona. Unge som gamle har både af nød og af lyst måtte omfavne de digitale muligheder for at handle online. Imidlertid vil det være forkert at tro, at corona har givet et ødelæggende nyrestød til de fysiske butikker. Dertil er danskernes shoppingvaner for fastgroede – særligt hos den ældre del af befolkningen.

Sådan lyder konklusionen fra Morten Schrøder, der er direktør i konsulenthuset Wilke, på baggrund af en rundspørge til over 3.000 danskere.

- Særligt blandt de ældre ses corona som en ubehagelig parentes. De glæder sig til at komme tilbage til det liv og den adfærd de kender. Det gælder selvfølgelig især i forhold sociale aktiviteter, men også i forhold til deres indkøb. De savner kort sagt de gode gamle butiksoplevelser, siger han og tilføjer.

- Med de unge ser det lidt anderledes ud. For selvom de i et vist omfang også forventer at vende tilbage til butikkerne, så forventer de, at en større grad af deres indkøb permanent er flyttet online. Særligt de mere trivielle dagligdags indkøb.

De ældre vil tilbage på gågaden

Ifølge Wilkes rundspørge, der er foretaget i efteråret 2020, forventer de +60 årige et marginalt fald på blot 1 procent i deres indkøb i fysiske butikker efter corona. Til sammenligning forventer de unge mellem 18 og 29 år, at deres indkøb i fysiske butikker vil falde med 7 procent på længere sigt.

- Det viser, at generationskløften i vores måde at købe ind på i den grad lever – også selvom corona har skubbet alle mere i retning af onlineshopping, siger direktør i Wilke Morten Schrøder.

Wilkes analyser viser dog også, at der på tværs af generationer ikke overraskende er sket en markant øgning i onlinehandlen under corona. De unge i alderen 18 – 29 år har øget deres onlinehandel med 21 procent, mens de +60 årige har øget deres køb på nettet med 11 procent. Og fremadrettet forventer begge aldersgrupper også at vedblive med at handle mere online.

- Både de unge og de ældre vil handle mere online i fremtiden. Men der er forskelle i omfanget – og særligt for de ældres vedkommende vil det blive kombineret med en tilbagevenden til butikkerne i gågaderne, der i disse dage ligger nærmest øde hen.

Dansk Industri: Udnyt samspillet mellem web og fysiske butikker

I Dansk Industri deler man Wilkes opfattelse af, at onlinehandel vil blive ved med at vokse i de kommende år, selvom vi nok vil opleve en lille nedgang, når restriktionerne ophæves. Men generelt forventes niveauet at forblive langt højere end før corona.

- Undersøgelsen viser, hvor vigtige digitale kanaler er, også efter corona. Det er derfor vigtigt, at handelsvirksomheder ser kunderejsen som et samspil mellem on- og offline og fokuserer på at inkorporere fysisk og digital interaktion der hvor de kan møde kunderne - i butik eller webshop. For begge kanaler skaber værdi på hver sin måde og for hver sin gruppe af kunder, siger branchedirektør i DI-handel Sidsel Dyrholm Holst. 

 

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Sidsel Dyrholm Holst

Sidsel Dyrholm Holst

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3773
  • Mobil +45 2949 4649
  • E-mail sdy@di.dk

Relateret indhold