Benjamin Vossough (Stifter) - TV, Peter Søndergaard (CEO og partner) i midten og  Frederik Hostrup-Henriksen (Stifter) - TH i emballagevirksomheden EMBACO, der er gået fra en omsætning på få millioner i 2014 - til trecifret omsætning nu.

Foto: EMBACO
13.01.21 DIB Nyheder

Indimellem er plastemballage det bedste for miljøet

Emballagevirksomheden EMBACOs kunder vil nogle gange ikke bruge plastik, fordi det ikke signalerer bæredygtighed. I det hele taget er der stor usikkerhed om, hvad der er det mest miljøvenlige emballagevalg – og miljøbestemmelserne følger heller ikke altid med virkeligheden, mener virksomheden og DI.

Det startede for cirka ti år siden med kaffesalg fra en ladcykel. I dag er EMBACO en millionforretning inden for salg af emballage – både til den lille, lokale kaffebar, der sælger coffee to-go såvel, som den mere veletablerede take away kæde.

- En af EMBACOs grundlæggere, Benjamin Vossough, havde en kaffecykel. Han ville gerne have logo på sine kopper, men det kunne han ikke få, medmindre han bestilte minimum 50.000 ad gangen. På den måde blev han klar over, at der var et hul i markedet for emballage til mindre virksomheder, fortæller Peter Løndahl Søndergaard, der i dag er adm. direktør i EMBACO.

Det går godt for virksomheden, der er gået fra en omsætning på få millioner i 2014 til forhåbentlig i år at runde et trecifret millionbeløb.

- Der har været vækst i antallet af forretningsdrivende, som kan se brandingværdien i at få specialfremstillet emballage med eget navn og logo, og derudover har den tiltagende efterspørgsel på take away mad hjulpet os godt på vej i den rigtige retning. Samtidig har vi formået at komme ind på markedet for frisk juice, hvortil vi sælger flasker til mere end 15 lande i EU, siger Peter Løndahl Søndergaard.

Læs også: Iværksætterpanel skal drømme om bedre vilkår

Vi oplever indimellem, at vores kunder afviser plastik, fordi det ikke signalerer bæredygtighed for dem, der skal købe maden Peter Løndahl Søndergaard, adm. direktør EMBACO

Stigende fokus på bæredygtighed

Engangsemballage til take away er ikke i sig selv bæredygtigt, så EMBACO gør sit bedste for at udvikle og producere miljøvenlige løsninger og rådgive kunderne om, hvordan de samlet set får den mest miljøvenlige løsning afhængig af kundens individuelle situation og behov.

- Det rigtige valg afhænger meget af, hvilke fødevarer, som skal i emballagen – om det f.eks. er varmt, koldt eller fedtet. Men det afhænger også af, hvor emballagen ender henne. Det kunne være i forretningens egen skraldespand, i skraldespanden på gaden, eller hjemme hos slutbrugeren selv. Så vi har også affaldssortering med i vores overvejelser, når vi skal rådgive vores kunder, forklarer Peter Løndahl Søndergaard.

Interessen for bæredygtigheden af emballagen er stigende – og med de stigende krav til affaldssorteringen, bliver rådgivningen endnu mere betydningsfuld.

- Nogle kunder er interesserede i bæredygtig emballage alene pga. brandingværdien, og nogle har en oprigtig idealistisk interesse for at skåne miljøet – og så er der naturligvis også nogle kunder, der fortsat bare vil have den billigste løsning, fortæller han.

Men der er en stor formidlingsopgave i at forklare slutbrugerne, hvorfor det mest bæredygtige valg ikke altid er, som kunden forestiller sig.

- I nogle sammenhænge kan plastik f.eks. være det bedste valg, fordi det oftest er let at genanvende, hvor pap eller papir i nogle tilfælde kan være sværere at genanvende, når det har været i kontakt med fedtede fødevarer, og derfor bliver brændt i stedet. Så vi oplever indimellem, at vores kunder afviser plastik, fordi det ikke signalerer bæredygtighed for dem, der skal købe maden, siger han.

Læs også: Usynlig opfindelse sparer hver femte palle-leverance

Den svære dans med myndighederne

På mange områder ønsker Danmark at være foregangsland på miljøområdet. Det ser Peter Løndahl Søndergaard som positivt. Men indimellem giver det dog også udfordringer for de danske virksomheder, der skal manøvrere i regler og retningslinjer, som kan være strammere end i nabolandene.

- Fluorerede stoffer er et godt eksempel. De bliver anvendt til at skabe fedtafvisende overflader på f.eks. pizzabakker og burgerpapir, men stofferne er desværre skadelige. Derfor vil EU udfase stofferne i 2025, hvor man i Danmark har besluttet at udfase dem i fødevarekontaktmaterialer allerede nu, fortæller han.

Det betyder, at EMBACO med kort varsel skulle ud og skabe alternativer. Det lykkedes dem også i tæt samarbejde med deres leverandører, men det stillede store krav til overtalelsesevnerne, da forbuddet kun stammede fra et meget lille marked i EU. Derudover har virksomhederne ofte kun kort tid til at omstille sig, når de danske regler løber forud for EU.

- Derfor er vi glade for det samarbejde, vi har med Dansk Industri (DI), fordi vi både får vigtig information, men også oplever, at vi i højere grad bliver hørt af myndighederne, siger han.

Læs også: Dansk flaskepant inspirerer til bæredygtigt plasticsystem i Kenya

Virksomhederne skal med på råd

I Dansk Industri er underdirektør Karin Klitgaard enig i, at det er vigtigt, at der er en god dialog mellem erhvervslivet og myndighederne.

- Heldigvis er danske myndigheder ofte gode til at gå i tidlig dialog med DI og vores medlemsvirksomheder. Det skal vi for alt i verden værne om, særligt når vi går ud over EU’s lovgivning med snævre, nationale krav, som det er tilfældet med forbuddet mod fluor i fødevareemballager, fortæller hun.

Karin Klitgaard mener også, at det er et eksempel til efterfølgelse, at Folketinget har fulgt DI’s anbefaling og vedtaget en ensretning af affaldssortering i hele Danmark. På den måde bliver det bl.a. lettere for virksomheder som EMBACO at rådgive deres kunder om bortskaffelsen af emballageaffald.

- EMBACOs historie vidner i det hele taget om, hvor komplekst spørgsmålet om bæredygtighed er indenfor emballage. Det gælder for eksempel, når emballager af plastik mangedobler en fødevares holdbarhed. Derfor er det vigtigt, at den offentlige debat og virksomhedernes valg baserer sig på fakta og fornuft frem for følelser, understreger Karin Klitgaard.

Læs også: DI: EU bør forbyde gruppe af problematiske stoffer

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Julius Møller Meilstrup

Julius Møller Meilstrup

Konsulent

  • Direkte +45 3377 4619
  • Mobil +45 2348 1809
  • E-mail jumm@di.dk

Relateret