- Det er virkelig positivt, at forbrugerne har store forventninger til Black Friday, og at begivenheden er blevet startskuddet på julehandlen. Samtidig er det flot, at handelsvirksomhederne kan være klar på trods af, at de har været ramt af den perfekte storm, hvor de bl.a. har haft store logistiske udfordringer med at få varerne frem, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel

Foto: DI
25.11.21 DIB Nyheder

DI: Black Friday ventes at slå alle rekorder

Årets store tilbudsdag, Black Friday, ventes at slå alle rekorder. Danskerne forventer at bruge 2.578 kr. i løbet af dagen – en stigning på godt 35 % sammenlignet med forventningerne sidste år, viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri (DI).

Selvom mange virksomheder allerede har været i gang med Black November/Week, så er fredag den 26. november 2021 den officielle dato, hvor Black Friday igen rammer de danske forbrugere, hvor det igen i år forventes at blive en toneangivende handelsdag for den danske detailhandel.

Ifølge DI Handels forbrugerundersøgelse forventer danskerne gennemsnitligt at bruge 2.578 kr. under Black Friday i år. Beløbet svarer til en stigning på godt 35 % i forhold til forventningerne til sidste år, hvor danskerne gennemsnitligt forventede at bruge 1.912 kr. I år er det især mænd, forbrugere mellem 30-39 år og forbrugere fra Region Sjælland, der forventer at bruge flest penge under Black Friday.

- Det er virkelig positivt, at forbrugerne har store forventninger til Black Friday, og at begivenheden er blevet startskuddet på julehandlen. Samtidig er det flot, at handelsvirksomhederne kan være klar på trods af, at de har været ramt af den perfekte storm, hvor de bl.a. har haft store logistiske udfordringer med at få varerne frem, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel

Problemer med vareleverancer rammer også Black Friday

Danske virksomheder har i hele 2021 kæmpet med vareforsyningen, og denne globale udfordring rammer også årets Black Friday. En stikprøve blandt DI Handels medlemmer viser nemlig at 38 % af virksomheder, der holder Black Friday i år, siger, at tilbud/udvalg bliver dårligere, mens 48 % af virksomhederne siger, at tilbuddene bliver ringere i år.

Dette har de danske forbrugere heldigvis forståelse for. De danske forbrugere har nemlig været opmærksomme på udfordringen. 55 % af de adspurgte forbrugere forventer, at vareforsyningsproblematikken vil give dårligere tilbud/udvalg, mens 60 % af forbrugerne endvidere mener, at det vil resultere i dårligere tilbud. Hele 66 % af forbrugerne tror på, at denne ugunstige situation vil påvirke udvalget af varer og priser til jul.     

Køb af julegaver fylder mere i Black Friday 2021

Netop fordi danskerne forventer, at forsyningsproblematikken går ind i julehandlen, viser årets Black Friday undersøgelse også, at en større andel af Black Friday-budgettet i år går til julegaver. Således forventer danskerne, at 52 % af årets Black Friday bruges på gaver til andre. Dette svarer til en stigning på 7 procentpoint i forhold til 2020. 

Danskernes favoritter over indkøb på Black Friday 2021 er ifølge undersøgelsen fortsat tøj og sko, elektronik og el-udstyr samt personlig pleje.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Jacob Kjeldsen

Jacob Kjeldsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3727
  • Mobil +45 2088 3914
  • E-mail jak@di.dk

Relateret indhold