H.M. Dronningen og Kronprins Frederik i selskab med Tyskland afgående kansler Angela Merkel i forbindelse med erhvervsfremstød til Tyskland. DI deltager med adm. direktør LArs Sandahl Sørensen og 51 virksomheder.

Foto: Kasper Jensen businessphotoberlin.de / Danish State Visit 2021
10.11.21 DIB Nyheder

Tysk vækstmotor skal lades med grøn dansk energi

Det bliver svært, hvis ikke umuligt, for Tyskland at realisere ambitionen om en 60 pct. CO2-reduktion i 2030 uden danske klimaløsninger, skriver Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.

Teksten er også bragt som kronik i Børsen

Tyske Rudolf Diesel opfandt dieselmotoren i Augsburg i 1893. Den var med til at sætte turbo på Tysklands industrielle udvikling, der gav de fleste andre lande baghjul. Det har været en stor gevinst for Danmark, at være nabo til et industrielt magtcenter, der har medvirket til, at Danmark også har kunnet udvikle sig i et højt tempo. Nu skal dieselmotoren skiftes ud med en grøn motor. Det gælder på de tyske veje, men også i det øvrige erhvervsliv og samfund, så vi sammen kan takle klimakrisen.

Hvis Tyskland og tysk erhvervsliv skal holde et højt vækst- og udviklingstempo, får de brug for dansk medvind. Det gælder både i form af grøn teknologi som vindenergi, men også i forhold til andre vedvarende energikilder, energieffektivisering, fjernvarme og power-to-x. Det bliver svært, hvis ikke umuligt, for Tyskland at realisere ambitionen om en 60 pct. CO2-reduktion i 2030 uden danske klimaløsninger.

Læs også: Energitung sværindustri: ”vi er ægte grøn omstilling”

Stærkt momentum for handling

Derfor er vi taget til Berlin på et erhvervsfremstød anført af Hendes Majestæt Dronningen, Hans Kongelige Højhed Kronprinsen, tre ministre og en lang række førende danske virksomheder for blandt andet at fremvise vores grønne styrkepositioner. Mens alle taler om klimakrise ved COP26 i Glasgow, taler vi samtidig om konkrete klimaløsninger med helt centrale beslutningstagere i den tyske hovedstad. De skal nemlig få blik for danske produkter og løsninger nu, mens der er et stærkt momentum for handling, og mens den mulige næste kansler Olaf Scholz arbejder på at danne regering med blandt andet De Grønne.

Ligesom dieselmotoren forandrede det tyske samfund radikalt, har dansk klimateknologi potentialet til at gøre det samme. Til næste år skal alle 19 atomkraftværker i Tyskland lukke og der er også udsigt til, at landet stopper med at bruge kul i 2038 – og muligvis tidligere. Men Tyskland kan i fremtiden ikke dække sit energiforbrug- og behov med det, de har. Derfor skal der tænkes nyt i en fart. Og her kommer danske virksomheder igen ind i billedet.

Læs også: Europæisk kulstop kan øge dansk energieksport med 450 mia. kr.

Massive summer til energieffektivisering

Hvis vi skal vinde klimakampen, er vi nødt til at bruge vores energiressourcer klogt. Vi må ikke fyre for gråspurvene og generelt skal vi effektivisere energiforbruget. Den energi, vi bruger i erhvervslivet og i husholdningerne, der holder hjulene i gang i samfundet, skal vi simpelthen udnytte bedst muligt. Det er vi faktisk ret gode til i Danmark, og den store tyske industri og byggebranche er ved at få øjnene op for det store potentiale, der er i energieffektivisering. Det gælder både i forhold til den grønne omstilling, men også for landets økonomi. Derfor står tyskerne også på spring for at investere massive summer i energieffektivisering og lige præcis de løsninger, som danske virksomheder er verdensmestre i at udvikle.

Mere eksport af dansk klimateknologi vil ikke kun gavne den grønne omstilling. Det vil også kunne vende en kedelig udvikling i samhandlen. Den er nemlig i en lang periode stået stort set stille, og faktisk faldt eksporten til Tyskland med 13 mia. kr. under coronakrisen. Det er problematisk, da vores økonomi, vækst, velfærd og mere end 115.000 danske arbejdspladser er direkte afhængig af eksporten til Tyskland. Hvis vi skal indhente det tabte, skal der åbnes flere døre til det tyske marked og vi skal kapre større markedsandele. I dag har danske virksomheder godt fat i især det nordlige Tyskland, mens der er ubesejret terræn i det sydtyske. Der skal vi sætte ind nu.

Læs også: Søg grønne milliontilskud i 2022 - her er datoerne

Økonomisk motor skal drives grønt

Tyskland er den helt store vækstmotor i Europa. Der er i øjeblikket fuld damp på den økonomiske udvikling med udsigt til den største fremgang siden genforeningen i begyndelsen af 1990’erne. Det gælder også i forhold til storpolitik. Mange af de vigtige beslutninger, der bliver truffet i EU har grobund i Berlin. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at vi også styrker alliancen med Tyskland på den storpolitiske arena – især når det gælder energi- og klimapolitikken i EU, der har så stor betydning for hele regionens udvikling.

Den store økonomiske motor skal drives grønt, og her kan Tyskland være glade for at have et grønt foregangsland som Danmark som nabo.

Læs også: Erhvervsfremstød til Tyskland åbner nye døre for danske virksomheder

Følg klima hos DI

Regeringen og dansk erhvervsliv har indgået 13 klimapartnerskaber. Vi præsenterer dig for hvert enkelt partnerskab, og følger udviklingen.

Læs mere om klimapartnerskaberne

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Robert P. Perz

Robert P. Perz

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3380
  • Mobil +45 4252 9000
  • E-mail ropp@di.dk

Relateret indhold