Hitliste: Sådan vurderer virksomhederne servicen fra statens styrelser
Skatteankestyrelsen er den mindst populære blandt virksomhederne. Sundhedsstyrelsen den mest populære, viser en rundspørge til mere end 1.000 danske virksomheder.
Dansk Industri (DI) har spurgt sine medlemsvirksomheder, hvilke statslige styrelser, som de oplever den bedste og dårligste service fra.
Undersøgelsen viser, at Skatteankestyrelsen, Udlændingestyrelsen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er de tre styrelser, som der er størst utilfredshed med, mens Sundhedsstyrelsen, Beredskabsstyrelsen og Motorstyrelsen er de mest populære styrelser.
Ifølge underdirektør i DI Morten Granzau Nielsen, er der en logisk forklaring på, at lige netop Skatteankestyrelsen er den mest upopulære. Styrelsen vil almindeligvis kun blive involveret, hvor der er en uenighed mellem virksomheden og det offentlige. Men det er alligevel slående, at der er så stor forskel på, hvordan virksomhederne ser på servicen fra de statslige styrelser.
- Der er kæmpestor forskel på, hvor mange virksomheder, der oplever en dårlig eller meget dårlig service fra styrelserne. Det siger mig, at der er potentiale til forbedringer for nogle styrelser og at der sandsynligvis er noget at lære fra den ene styrelse til den anden, siger Morten Granzau Nielsen.
Læs også: En ud af fem virksomheder er godt trætte af den statslig service
Hitliste: Her er mest Upopulære styrelser
Andel af virksomhederne, der har svaret dårlig eller meget dårlig service fra den nævnte styrelse eller statslige enhed |
|
Skatteankestyrelsen |
45,0 |
Udlændingestyrelsen |
41,7 |
Konk.- og forbr.styrelsen |
30,4 |
Sikkerhedsstyrelsen |
29,2 |
Rigspolitiet |
27,9 |
Bane Danmark |
25,0 |
Naturstyrelsen |
24,0 |
Energistyrelsen |
23,1 |
Skattestyrelsen |
23,0 |
Slots- og kulturstyrelsen |
21,4 |
Færdselsstyrelsen |
20,5 |
Danmarks Statistik |
20,2 |
Forsvarets materielindkøb |
19,2 |
Toldstyrelsen |
18,6 |
Arbejdstilsynet |
18,2 |
Fødevarestyrelsen |
17,9 |
Trafikstyrelsen |
17,6 |
Miljøstyrelsen |
15,1 |
Erhvervsstyrelsen |
13,3 |
Vejdirektoratet |
11,6 |
Motorstyrelsen |
9,8 |
Beredskabsstyrelsen |
6,9 |
Sundhedsstyrelsen |
4,2 |
Fakta: om undersøgelsen bag analysen
- Analysen er baseret på en undersøgelse, som DI har udsendt til sin medlemskreds den 9. august 2021. Undersøgelsen omhandler virksomhedernes brug og opfattelse af serviceniveauet hos de statslige myndigheder.
- 1.154 virksomheder har svaret på undersøgelsen. Heraf er der gjort brug af svar fra de 601 virksomheder, der har angivet, at de inden for det seneste år har haft kontakt med en statslig myndighed.
- Virksomhederne har haft mulighed for at vælge flere myndigheder, og der er i alt 1.783 relationer mellem myndigheder og virksomheder i undersøgelser.
- Der er i alt spurgt ind til de 36 statslige myndigheder, som DI har vurderet er mest aktuelle i forhold løbende dialog med virksomhederne. Undersøgelsen omfatter således ikke alle myndigheder.
- Hvis færre end 20 virksomheder har angivet, at de har haft kontakt med en myndighed, er resultaterne for den pågældende myndighed ikke taget med i analysen af hensyn til repræsentativitet.
- Læs mere her.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.