En hurtigere, frivillig digitalisering af virksomhedernes pengestrømme vil give massive lettelser og skabe et bedre kontrolgrundlag for myndighederne, mener DI.

07.12.21 DIB Nyheder

Virksomheder kan spare milliarder med ét klik

Alene indberetning af års- og skatteregnskaber kan med et klik spare danske virksomheder for administrative omkostninger på mindst 3 milliarder kr. Derfor er DI glad for, at der i finanslov 2021 er sat 55 mio. kr. af til udvikling af ”MinVirksomhed”.

Hver eneste dag bruger tusindvis af administrative medarbejdere rundt om i virksomhederne meget tid på at indtaste og indsende data til de offentlige myndigheder. Det kan være regnskabsdata, momsdata og skatteoplysninger. Eller en række branchespecifikke data, som data om håndtering af fødevarer i restaurationsbranchen eller om passagerer i flybranchen.

Alt i alt bruger virksomhederne årligt ca. 30 mia. kr. i arbejdstid på indrapportering. Det svarer til ca. 70.000 kr. pr virksomhed. 

Det kan gøres både billigere og smartere, og i den nyligt vedtagne finanslov er der da også sat 55 mio. kr. af til udvikling af ”MinVirksomhed”. Det er en ordning, hvor myndighederne kan modtage de relevante oplysninger direkte fra virksomhedernes databaser.

- Det var et forslag, vi arbejdede med i ”CEO commitment”, og efterfølgende spillede ind til regeringens digitaliseringspartnerskab. Derfor er vi meget glade for at se, at det er kommet med i årets finanslov, selvom vi godt ved, at der nu ligger i langt sejt træk for an os for at realisere potentialerne, siger branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, Dansk Industri (DI).

HUn understreger dog vigtigheden af, at man i arbejdet med MinVirksomhed tager højde for, at ikke alle er lige digitaliserede og ikke har de allernyeste it-systemer.

- Derfor skal vi stille krav, der udvikler virksomhederne. Men ikke så store krav, at de vælter nogen omkuld, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Læs også:Reducér de danske virksomheders byrder til ét klik

Besparelse på mindst 3 milliarder kr.

Når ”MinVirksomhed” er udviklet og implementeret vil virksomheder alene ved indberetning af års- og skatteregnskaber kunne spare 2,9 mia. kr. Dertil kommer, at automatiseringen også vil kunne begrænse svindel med moms og afgifter, ligesom kvaliteten af data vil blive væsentlig bedre.

DI forventer også, at det nye fokus på digital sammenhæng mellem virksomhedernes og de offentliges løsninger vil give en hjælpende hånd til udbredelsen af administrative robotter og automatiseret bogføring, der kan give store besparelser hos både virksomheder og myndigheder.

- En hurtigere, frivillig digitalisering af virksomhedernes pengestrømme vil give massive lettelser og skabe et bedre kontrolgrundlag for myndighederne. Det kan ganske enkelt lede til en fuldstændig nytænkning af revisionspligten og årsregnskabet, som det kendes i dag, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Læs også: Her er hjælpen til SMVernes opgørelse af klimaaftryk

Tiden er løbet fra pdf’er eller mails

Hun mener, at automatiseringen på dette område halter bagud i Danmark, fordi virksomheder kun i begrænset omfang benytter sig af e-fakturaer, der er en forudsætning for automatisk bogføring og valid automatisk indberetning.

- Tiden er løbet fra pdf’er eller mails til udveksling af fakturaer. Med ”MinVirksomhed” kan vi sætte yderligere skub i digitaliseringen og alle sammen slippe for så meget som muligt af det administrative bøvl, der i dag hører med til at drive virksomhed, siger Rikke Hougaard Zeberg.

Den 27 januar kan du deltage i kurset: ”Administrative robotter for begyndere” 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mette Smith Thastum

Mette Smith Thastum

Fagleder for digitalisering og offentligt privat samarbejde

  • Direkte +45 3377 4592
  • Mobil +45 3024 0644
  • E-mail mest@di.dk

Relateret indhold