Mathilde Byskov, FN-ekspert og sekretariatsleder for TechVelopment Denmark samt Alex Farcet, partner og Co-founder af Rainmaking skriver om udfordringer ved levering til FN for især små og mellemstore virksomheder.

09.02.21 DIB Nyheder

FNs prisfokus gør det til et svært marked for danske virksomheder

Debat: FN´s indkøbere fokuserer mere på pris end bæredygtighed. Det gør det til et svært marked for innovative danske virksomheder. Organisationen indfører dog i stigende grad bæredygtige strategier og målsætninger i indkøbsprocesser, skriver Mathilde Byskov, FN-ekspert og sekretariatsleder for TechVelopment Denmark samt Alex Farcet, partner og Co-founder af Rainmaking.

DI Business bragte den 22. januar artiklen Sådan kommer du ind som FN-leverandør.

Det er en god artikel med gode pointer, men den kommer ikke så meget ind på de udfordringer, det giver især mindre virksomheder at sælge til et uoverskueligt FN-system. Organisationens rigide indkøbsprocesser gør det svært at få innovative løsninger igennem. Samtidig er det laveste pris, der er gældende i FNs indkøb, hvilket gør det udfordrende for virksomheder, der leverer kvalitet og holdbarhed.

Flere bæredygtige løsninger vil dog efterspørges i fremtiden i takt med, at FN i stigende grad indfører bæredygtige strategier og målsætninger i deres indkøbsprocesser. Det er vigtigt at være godt forberedt og forstå hvor ressourcekrævende, det er at komme ind i FN.

Læs også: 50 succeshistorier viser vejen til forretning for fremtiden

Få leverancer knyttet direkte til Verdensmålene

Danmark er verdens 8. største leverandør til FN med omkring 3% markedsandel, hvilket tilsvarer indkøb fra Danmark i FN-systemet for over 4 milliarder kroner årligt. Denne markedsandel ligger langt over de andre nordiske lande. Tallet skyldes bare ikke kun danske leverancer, der bidrager til FNs Verdensmål, som man kunne fristes til at tro.

Hvis man graver lidt dybere i tallene viser indkøbs statistikken, at de sektorer, hvor Danmark sælger mindst til FN, er inden for rent vand, nødhjælp, klimatilpasning, uddannelse og fødevare/landbrug. Sektorer hvor danske virksomheder har  meget at tilbyde og som er særdeles vigtige for opfyldelse af FNs Verdensmål. Hertil skal dog siges at Danmark følger godt med i sundhedssektoren med salg af farmaceutisk og medicinsk udstyr til flere FN-organisationer.

Læs også: BWSC: Verdensmål om korruption skal have større fokus

En ny fremtid med Verdensmål som rettesnor

Heldigvis er FN-systemet kun et af mange internationale vækstmarkeder for bæredygtige virksomheder. Mere end nogensinde før er der behov for støtte til iværksætteri, der gør godt i verden og samtidig kan bidrage til øget international eksport.  

Der er et stigende behov for at forbedre erhvervsfremmesystemet for danske iværksættere, der er født globale og vil løse verdens store udfordringer. Foreningen TechVelopment Denmark er oprettet af 16 virksomheder, som reaktion på det manglende støtteapparat for SMV’er og iværksættere der arbejder i udviklingslande. Vi tror på, at dansk ekspertise, innovation og forretningssans er til stor gavn for og kan bidrage til bæredygtig udvikling for mennesker og lokalsamfund verden over. Vi arbejder tæt sammen med Rainmaking, der arbejder for at skabe fremtidens førende virksomheder gennem innovation og iværksætteri. Vi har brug for bredt samarbejde på tværs af sektorer, for at lykkes med denne dagsorden. Tiden er inde til at samarbejde om en bæredygtig og socialt ansvarlig fremtid.

Der er plads til, at mange flere danske virksomheder bidrager til en bedre verden. FN er bestemt ikke vejen frem for alle virksomheder, men at udvikle løsninger til de globale udfordringer fremsat i Verdensmålene, er et godt sted at bidrage til en bæredygtig fremtid. Her er erhvervslivet både spydspidsen for en verden i forandring og grobunden for fremtidens løsninger.

Læs også: Hvordan griber iværksættere FN’s Verdensmål an?

Fakta

Velkommen til DI Debat

Med DI Debat ønsker vi at give vores medlemmer plads til selv at komme til orde med synspunkter om temaer med betydning for jeres virksomhed.

Debatindlæg kan blive bragt her eller i magasinet DI Business. Vi forbeholder os retten til at udvælge og beskære indlæg i forhold til pladshensyn og relevans. Du kan sende dit indlæg til redaktør Uffe Hansen ufha@di.dk. Og ringe for yderligere info på: 33773888


Synspunkter på DI Debat er ikke nødvendigvis udtryk for DI’s holdning.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Anna Nilsson

Anna Nilsson

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3863
  • Mobil +45 5213 2394
  • E-mail anil@di.dk

Relateret indhold